fredag 27 mars 2009

Önskelista från en blivande mamma

Efter gårdagens extremt intressanta läsing av alla era kommentarer så surfade jag runt på nätet och letade fina ekologiska bebiskläder. Mina vänner som är nyblivna föräldrar säger att man inte ska köpa för mycket kläder eftersom man får en massa bebiskläder i present i början (Det beror väl såklart på vad för slags familj och vänner man har, men jag tror att hon kan ha rätt i mitt fall). Det jag såklart oroar mig för är att om det blir en flicka så blir det rosa bodys med fjärilar och blir det en pojke blir det blå bodys med bilar på. Men det vet ju ni vid det här laget. Men frågan är vad min familj och vänner skulle köpa? För att underlätta har jag här gjort en liten önskelista. Nu läser nästan ingen av mina vänner, familj eller släktingar min blogg så det hjälper föga. Men en kan drömme!




från pemberly


från petitpure

från petitpure

från edvina


tröja och byxor från ecoloco


från by the sea
från ecoloco

från ekogardroben

från petitpure



En jättebra samlingssite för ekologiskt levende är asfaltsblomman.se. Där har jag hittat alla siter ovan. Alla är mer eller mindre ekologiska, men tyvärr finns den klassiska könsindelningen i kläderna på många av siterna. Jag har valt ut det jag skulle sätta min son/dotter. Vill du läsa mer om mina första månader som gravid så finns det på tvarodastreck.blogspot.com.

3 kommentarer:

stina sa...

Grönt är en bra köns-neutral färg. Känns som den passar på vilket barn som helst. Tycker det är bra att du inte kör rosa vs blått grejen och tvingar ditt barn in i roller som antingen gullig eller tuff. Tummen upp!

Bara nyfiken, Har du fått reda på vilket kön ditt barn är? Är det något som spelar roll för dig?

Sophie sa...

Hej Stina! Nej, vi ville inte veta, vi tycker om att det blir en överaskning. Och nej, det spelar min absolut ingen som helst roll vad det blir. Jag skulle tom kunna gå så långt (och kanske stöta mig med någon) och säga att jag finner det märkligt att man föredrar något kön hos sitt barn. Både partymannen och jag har denna inställning. Jag tror inte jag skulle velat få barn med någon som inte delade den uppfattningen, det är så grundläggande.
och visst är grönt skönt :)

Josefine sa...

jag läste i nån tidning (familjeliv möjligtvis) att uppemot 70% av svenska föräldrar vill ta reda på eller tar reda på könet. Jag hade verkligen noll koll på att det var så vanligt. Jag vill verkligen inte ha någon sådan info innan och förstår inte alls vad det tjänar för syfte att ta reda på innan om det inte rör sig om någon sjukdom som bara kan ärvas av ena könet exempelvis. jag är ganska säker på att det färgar ens förväntningar på barnet på något omedvetet plan - oavsett hur medveten man är är man ju ändå så otroligt inpräntad med saker sen man själv ploppade ut att det nog är svårt att vara helt neutral inför kön (eller hur jag nu ska uttrycka det utan att det låter som att jag gör skillnad på kön). läser du kanalisera.blogspot.com? hon har skrivit jättebra om graviditet/barn och jämställdhet.