tisdag 28 februari 2012

Problem jag gillar att ha

Allt är lite rörigt och nervigt just nu. 
 
Jag försöker göra bra arbetsprover till Berghs, vilket är kul, men svårt. Igår hjälpte Johan mig och det var mycket roligare och lättare. Ideer blir alltid bättre när de bollas människor emellan enligt min erfarenhet. Det ska vara klart om ca 1 månad och jag är inte ens 1/4 klar. Men from nu ska jag jobba mer när H sover, ist för att vila framför CSI eller annat tidsväljande. Och så kvällstid såklart, några gånger i veckan. Men jag känner mig själv, det kommer hända mest 1 veckan innan inlämning....
 
Den andra delen av röran just nu är mitt företag, Ugglalala. Jag har väl mer eller mindre bestämt att inte tillverka fler Ugglalalas. Jag har runt 20 stycken som ligger och väntar på fotografering och att läggas upp på hemsidan. Och förhoppningsvis sen säljas. Om 5 veckor går Johan på föräldraledighet och jag ska ägna mig åt den nya delen av Ugglalala, som är barnkläder. Jag ska börja tillverka sköna, färgglada, lekvänliga kläder. Tröjor till att börja men, sen får vi se. De kommer att gå i samma anda som Ugglalala, samma stil och typ av tyger. Det kommer inte kosta skjortan, men mer än ett Lindex plagg. Förhoppningsvis kommer man tycka att det är värt det. So far so good. 
Problemet med detta är att jag 1) inte har någonstans att jobba och inte har råd att betala för nåt egentligen heller. 2) jag inte har pengar till en ny symaskin, vilket jag måste ha eftersom den gamla börjar packa ihop (och dessutom inte kan sy overlock som jag behöver för att göra snygga sömmar).
Så nu går tankarna på högvarv. Jag KAN INTE VARA hemma. Detta ska jag förklara närmare i ett annat inlägg, men Johan har bara ett par månader egen föräldraledighet med Helge innan sommaren och det känns oerhört viktigt att jag lämnar dem i fred. Måste hitta nånstans att jobba. Och måste skaka fram ca 7000 kr för en symaskin. Japp. Easy peasy.

Men nu ska ni veta, att båda dessa problem är roliga. Jag är glad att jag ska söka skolor till hösten och äntligen få känna att jag är på väg mot ett roligt jobb. Jag är överlycklig över det faktum att vi har gjort det så att jag ska få jobba med mitt företag i vår, på heltid, helt utan krav på att tjäna storkovan. Men det sätter ju press på prestation oxå. Nu känner jag ju att jag måste göra något sjukt bra av denna tid. Behöver för detta 1) lokal 2) maskin. 

Kanske dax för en Trisslott. Är det min tur nu?

3 kommentarer:

Arne sa...

Vad kul att börja sy barnkläder, det tror jag du kommer göra bra! :) Förändringens vindar! Jag har skrivit på för ett nytt jobb i dag.

Sophie sa...

Tack, jag hoppas det. Va spännande för dig! Berättar du mer på bloggen eller får man veta redan nu??

Charlotta sa...

Ett tips är att köpa en begagnad overlock så behöver du inte hosta upp 7000. Man kan även byta in sin gamla symaskin hos vissa symaskinsförsäljare. Jag syr i jobbet och har en overlock som har minst tio år på nacken men funkar som en dröm!:)