måndag 4 maj 2009

Snygg, men gravid, så nej, inget modemagasin för dig.

Ibland glimtar gravida kvinnor förbi i modeflödet, men det är allt för sällan. Den här fina tjejen hittade jag på hoyfashion och jag hittade en annan på helsinkistreetstyle för ett tag sen, men det är inte direkt något man ser ofta. (Eller kollar jag för dåligt eller på fel ställe?)

Damernas och ELLE nuddar i princip aldrig vid ämnet mode/kläder för gravida. Ändå är en stor del av deras målgrupp modeintresserade kvinnor i 'fertil' ålder. Man kan ju tänka sig att nångång ibland kan man uppmärksamma att det finns gravida som läser tidningen. Man behöver inte göra en stor grej av det, men som faktiskt Chic ibland gör, bara nångång ibland göra graviditet en naturlig del av modet. Alla gravida förvandlas inte till freaks när deras kropp börjar växa. De flesta är densamma som innan, med en bonuskula på magen (som dessutom ofta är väldigt snygg). De flesta vill fortfarande vara en del av ELLE/Damernas-världen. Varför ska gravid förpassas till en 'egen värld'. Med speciella tidningar som man förväntas byta till/addera när man blir gravid. Har ni läst dem? Med risk för att verka elak så suger de ganska hårt när det kommer till modebiten. De är bra på mat som minskar illmående och artiklar om olika smärtlindringar. Men mode. Nja.

Vad är modetidningarnas anledning till detta? Hm. Jag kanske ska fråga dem istället. Men vad tror ni? Håller ni med mig, eller tycker ni att det är bra som det är nu?


Vill du läsa mer om mina första månader som gravid så finns det här: tvarodastreck.blogspot.com

4 kommentarer:

Josefine sa...

Det är väldigt konstigt det där. Folk är ju gravida till höger och vänster så det borde verkligen ligga i tidningarna intresse att ta upp även gravidmode och annat som berör det - saker som är kul alltså som inte handlar om vad man gör med foglossning eller hur man gör när man mår skitilla och så. Det är ju grymt snyggt att vara gravid så det skulle vara lätt att göra snygga reportage. BTW så gick allt bra på vårt ultraljud!! :) kram kram till dig! hoppas du får en fin dag i solen.

cruella sa...

Jag vet bara att gravidtidningar är Skittöntiga. Och sedan fortsätter det med Föräldraskapet som Livsstil.

Huvva.

Jag har fostrat tre ungar och överlevt helt utan både Mama och Family Living - testa vettja.

Stina sa...

Hej, har läst igenom varenda inlägg i gravidbloggen nu. Väldigt fängslande och självutlämnande. Jag längtar också efter att få bli gravid men det känns som om omvärlden inte skulle tycka det vorde okej. Med tanke på att jag fortfarande studerar och så. Men screw omvärlden, det är mitt liv och när jag känner mig redo så är jag. Oavsett vad samhället tycker är okej.

underbaraclara sa...

Amen!