måndag 13 juni 2011

In i väggen?

Inte så fräsch, men det bjuder jag på

Den sista 2 veckorna har jag börjat känna mig fullkomligt utmattad. Det värker i hela kroppen och jag är bedövande trött hela tiden. Men jag har på nåt sätt bara ignorerat det. Jag har kört på som vanligt. Vilket i mitt fall betyder att jag sover/vilar aldrig på dagen när Helge sover. Jag anser att min vila är när jag amma, eftersom jag sitter/ligger (på natten) ner då. Och H sover ju så bra tänker jag. Men faktum är att sista tiden har jag börjat känna av att vakna 02, 04, 06 och ibland mellan 05-07 ammas det och slummras om vartannat. Jag VET att detta låter som en dröm för vissa och för andra som en väldans massa morgontimmsammade. Alla barn är ju olika. Jag har varit nöjd, eftersom det ändå var bättre än hur det var med Elsie. Trodde jag. Men jag vet inte längre.

Hela dagen går ut på att hämta och lämna E på exakta tider på dagis, vilket i sig är en stressfaktor. Dessutom så kör jag järnet på dagarna när H sover, det promeneras, handlas, tränas, det sys, det städas, det plockas och fixas. Men ligga och vila? Aldrig i livet. Men jag börjar misstänka att det är just det som måste till nu. Kan man gå in i väggen som mamma'ledig'?

Igår drack jag några glas skumpa, några mellanöl och RÖKTE (nu var det nån som hoppade till och tänkte 'nä fy, hur kunde hon', well vet du vad? Det var asnice - så up yours!). Inte så att jag är bakis idag, men väl lite seg. Och i kväll ska Johan på jobbmöte och kommer efter 19. Jag ska alltså lägga Elsie med H i armarna. Not gonna work... Jaja, iaf. Jag kommer behöva vara utvilad och stark. Så idag får jag inte göra nåt annat än att vila när Helge sover. Jo, duscha och klä mig. Men inget annat. Bara därför kommer han säkert inte sova ett skit på hela dagen och jag kommer må sämre ikväll än när jag vaknade i morse. (Pessimist - jag? Vad meeeenar du?)

ps. Johan och Helges dag igår var som en dröm, han bara sov, vaknade och åt, somnade om och sov gott när jag kom hem. Helt otroligt skönt. Men hur ska jag få Johan att förstå att inte varje dag ser ut så där?

7 kommentarer:

I sa...

I hear ya sista. Jag bröt ju ihop för ett tag sen men MYCKET vila när barnet sover och inställning av aktiviteter och ny kost har hjälpt mycket. Hang in there!!!
Och läggningen kommer att gå bra. Nu för tiden lägger jag två barn på egen hand lätt som en plätt. Så var det dock inte i början. Kram

Ina sa...

Det går!

Jag lyckades få en sen förlossningsdepression/utmattningsdepression ("gå in i väggen" som det så fint heter..) när dottern var 8 månader.
Trött hela tiden, ont i kroppen och allt annat roligt som följer med...

cruella sa...

Han blir väl stenad av ersättningen. Bröstmjölk är lättsmält och ger inte den dästheten. Faktum.

Sophie sa...

I: Ja, jag måste nog ändra en å annan grej i mina rutiner, men jag pallar nog inte LCHF som du gör. men jag hejjar på dig och tycker du är duktig!
Ina: ursh. hoppas du mår bättre nu och att det inte blir värre utan bättre för mig from nu när det är mer 'upp på bordet'. det är så lätt att skita i att berätta hur man egentligen mår...
cruella: om du läser inlägget jag skrev sist så kan du läsa att han har dagar då han sover och dagar då han inte sover. ersättningen gjorde ingen större skillnad. dessutom fick han inte ersättningen förrens vid 1830 tiden och då hade han redan sovit hela dagen. han fick en dessutom en flaska ersättning vid 22 tiden och vaknade bara ett par timmar senare trots att han i vanliga fall sover längre den tiden på natten. så detta 'faktum' du talar om har sina undantag. min son var igår ett sådant.
men visst ger det en annan mättnad. fast just i detta fall spelade det inte så stor roll.

Jenny sa...

Jag känner igen mig så väl i det du skriver och håller fortfarande på att gå in och ur sådana utmattande perioder (trots att jag numera får sova hela nätter, det är liksom inte i sömntimmarna det sitter tror jag). Det jag får göra då är helt enkelt att dra ner på aktiviteter, förbereda middagen på dan (eller typ steka blodpudding, inga avancerade kokkosnter), sova när barnet sover och förgudsskull ÄTA LUNCH!

Jag har inte tagit tag i mig själv och pratat med läkare eller liknande (så skambelagt att man blir utmattad av att ta hand om sina barn) så all cred till dig för att du gör det! Hoppas du får hjälp och att livet snart känns mindre tungt. Det är inte lätt att få barn så tätt, och jag ska inte dra dravlet om att det snart kommer bli lättare för i vår familj har det nästan knappt blivit lättare.

Och det där med ersättning stämmer inte på mina barn heller, de har sovit som stockar med bröstmjölk i magen :)

Ina sa...

Jag mår bättre :-)
Det är toppen att du tagit tag i det hela och att du pratar om det!
Jag hymlar inte med min depression/utmattning, det gagnar ingen och ju fler som pratar om att man inte mår som en prinsessa bara för att man har barn desto bättre! =)

Ida sa...

Det här var bra att läsa. Nu kan jag känna mig duktig istället för slarvig som direkt när Frank somnade lade mig på soffan istället för att plocka undan stöket i köket. Bra frukost, gårdagens middag till lunch, mellis med f på em och middag, det måste jag äta varje dag, om jag slarvar en dag känns det som att någon klubbat mig. Ät för Guds skull!!!