torsdag 9 juni 2011

En eller två eller båda två

The simple life... September 2009

Att vara tvåbarnsmor är fint på många sätt. Främst för att man ha fått TVÅ fina ungar att älska såklart. Det finns dock en liten baksida (om du frågar mig altså). När jag var mammaledig med Elsie var livet så... enkelt. Så soft. Så lätt. Man kunde anpassa sig efter hennes sov och mattider, hinna med en massa när hon sov, eftersom det inte fanns nån annan som pockade på ens uppmärksamhet (och middagen behövde inte preppas eftersom den kunde fixas när Johan kom hem). Missförstå mig inte, jag älskar att vara med mina barn. Men ibland önskar jag att jag kunde få lite mer 'en åt gången'-tid med dem... Tänk att få bara luffa runt med Helge en hel dag som Hanna gör med Juni. Låta honom bestämma när och hur vi ska äta och sova. Eller bara få hänga med Elsie en hel dag, leka, springa, busa, äta, vila när det passar henne. Kunna ge henne FULL uppmärksamhet.

Jag hoppas få lite sån tid i sommar när vi är lediga ihop i 4 veckor. Inför detta och diverse fester och bröllop i sommar ska jag testa ge Helge ersättning istället för bröstet idag. Lite nervös... Funkar det inte kan det ge lite problem framöver...

2 kommentarer:

Ida sa...

Hehe, älskar ersättning. Jepp, amning är ju bäst, men pga olika omständigheter (diabetes hos mig) ammade jag bara i 2 veckor, gick sen över till ersättning. Barnet blev som en klocka och käkade var 4:e timma och sov på nätterna och var glad nästan jämt. Jag kände mig glad, nöjd och fri och tycker att första månaderna med bebis bara va gött. Dessutom tyckte min sambo att det var urmysigt med ögonkontakten från dottern när han matade henne :)

Lycka till med ersättningen!

Sophie sa...

Tack! Det gick bra, vilket känns fantastiskt skönt! Det var en lättnad kan jag säga...