torsdag 4 juni 2009

Slida, snippa, fitta-kärt barn har många namn.

Jag har en del vänner som använder ordet 'snippa' om flickans underliv (och sitt eget i samtal med barnet, tror jag). Jag tror tom att dagispersonalen i Sverige säger 'snippa'. Ordet 'musen' har jag oxå hört, som en del använder både om sin egna vuxna kropp och barnets. Ingen (jag känner) säger 'fitta' (till ett barn) eftersom det tyvärr blivit fult och lite porrfilmsaktigt. 'Slida' säger de på MVC och det har jag oxå börjat säga i förlossningssammanhang. Annars har jag länge använt ordet 'underliv', låter fint och gillar att ordet 'liv' i sammanknyts med kvinnans kön. Ibland, nu när jag är gravid och pratar om mitt underliv lite titt som tätt, kallar jag det för mitt 'underlife' (uttalat på engelska). Detta eftersom jag enligt min något fåniga humor tycker om att 'svenskla' ord. Och det avdramatiserar det man egentligen pratar om; slidan, fittan, snippan, musen, underlivet (och frågan varför jag känner att jag måste avdramatisera det kanske kan vara intressant oxå).

Vad tycker ni? Vad anvädner ni för ord? Till era barns underliv, om ert eget, vuxnas? Vad känns naturligt? Finns det något ord för kvinnans underliv som känns naturligt och vackert (som det förtjänar!)? Är 'snippa' ett bra ord för barn; 'snoppen och snippan'.
Vad tycker ni om;
Kuken och fittan?
Snablen och musen?
Slidan och penis?
Underlivet och lemmen?

7 kommentarer:

Josefine sa...

Det är jättesvårt. Snippan är helt vedertaget i alla fall på min extradotters förskola. Så det blir att vi också säger det eftersom hon själv säger så. men jag är verkligen inte förtjust i ordet. tycker det låter lite töntigt (blir alltid lite generad över hur fjantigt det låter när jag använder det i tal). Men jag vet inte riktigt vad som skulle kännas bättre. När jag pratar om det på ett mer.. hur ska jag säga.. teoretisernade (eller akademiskt) plan säger jag slida men det låter så himla sjukhusaktigt tycker jag ibland om jag skulle använda det vardagligt tal med min 5-åring. Fitta skulle kännas helt onaturligt (trots att det är det jag själv använder om mitt eget könsorgan) i ett samtal med Stella. Det är svårt. Jättesvårt. Konstigt att något som vi haft sen tidernas begynnelse inte har fått det perfekta namnet.

Josefine sa...

Jag är från Tornedalen och vi säger "dosa". Maken min höll på att skratta ihjäl sig när han hörde det första gången men jag tycker faktiskt att det är lite passande. Dosa, en ask, en liten låda full av hemligheter... :-) Alla förstår direkt vad vi menar när vi säger dosa, det är inte som att säga kissekatt eller höna eller gud vet vad folk säger.

Annars verkar snippa vara det allmänt vedertagna bland barnen men jag tycker det känns märkligt att använda ett ord som någon hittat på och bestämt att det här ska vi säga i Sverige. Dessutom känns det alldeles för likt snopp. Snopp, snippa. Väldigt PK.

Pratar jag med vuxna människor som jag inte känner säger jag slida.

Anonymous sa...

vi är väldigt politiskt inkorrekta hemma hos oss, vi säger framstjärt och snorre. Så sade alltid mina föräldrar så det känns naturligt och oladdat i mina öron i allafall.

Snippa säger de på förskolan, då tänker jag alltid på ordet snipa. Nåt man har sås i, seglar på sjön eller gör med läpparna...

/annika

Stina sa...

Framstjärt måste ju vara det värsta... Annars tycker jag det mest fungerar. Som liten sa jag alltid snutta. Snopp och snippa är väl också passande för barn. Kuk och fitta tycker jag hör till vuxenvärlden.

kajsa sa...

Det där är lite svårt för mig. Jag har nämligen alltid varit pryd. Jättepryd. och då menar jag jättepryd. Inte så att jag inte kunnat höra orden eller egentligen prata om dem. Men jag ville inte använda orden. Superkonstigt, jag vet, men så var det. Nuförtiden har jag vant mig och prydheten har gått ned avsevärt. Men det finns fortfarande inget ord på någetdera som jag verkligen känner mig bekväm med. Snippa kom på tapeten precis i tiden jag var som mest pryd och jag tyckte det var mycket bättre än mycket annat. Men jag gillar fortfarande inte att säga det. Snippa liksom. jag tänker på en sån där såssnipa då. Så långt som det går undviker jag att säga ordet men annars blir det nog underlivet. På killars säger jag vanligen snopp. Men helst undviker jag det också. Penis låter så..sterilt och doktorsaktigt och kuk blir alldeles för...vulgärt. Det är dessutom det enda könsordet jag slänger mig med när jag är riktigt arg. Och då känns det fel att använda det i "vanliga" sammanhang sen. Gud. jag kanske skulle söka för det gär? en helliten roman om min rädsla för könsord. HAHA!

clara sa...

vi har alltid sagt snopp och stjärt helt enkelt...annars använder jag nu ordet underliv.

Sophie sa...

TACK för alla era intressanta svar! puss