söndag 14 juni 2009

Quelle surprise!

Åh herregu mina vänner. Idag blev jag inte bara urblåst i magen, jag blev blåst så det ven om örena av familj och vänner oxå. Efter morgonens toalettspring sov jag till 13 då jag snurrig i bollen gick med på att tillsammans med min mamma åka upp till lägenheten med lunch till pojkarna som la golv. Lunch som skulle lagas av min faster och pappa fru. Jag var för trött för att ifrågasätta någonting. Dessutom hade magen hade lugnat sig och jag ville verkligen ta kort på lägenheten eftersom batteriet tog slut igår. Och mamma skulle hämta och köra hem mig, så jag gick med på att åka upp-en kortis. Trodde jag.

Jag lurades hem till min pappa och där på dörren hängde denna lilla girlang. Jag trodde att min faster ville visa mig bebiskläderna som hon tagit med från USA (hon bor där men bor på landet i skärgården ett par månader varje sommar) så jag regerade egentligen inte. Tyckte det var gulligt, men trött som jag var tänkte jag inte mer på det.

Ringde på. Där inne stod en massa härliga tjejer; moster, faster, vänner, syssling, kusin, pappas fru mfl. Surprise! skrek de. Jag klev rakt in i min 'babyshower'. Trött och överkänslig som jag är så blev jag så rörd och förvånade och glad att jag började gråta. Jag gömde mig bakom dörren och försökte ta in alla fina tjejer som kommit för min skull. Jag hade inte sminkat mig, bara klätt på mig mjuka sköna kläder och gummistövlar och mådde lite illa. Men allt detta glömde jag snart.

Matsalen var utsmyckad med bebiskläder och mitt på bordet stod en blöjtårta! Jag kände mig som Miranda i SATC :)

Partyfavors till alla gäster.

Barnkläder (som alla var till mig) hängde överallt.

Simone, Kicki, jag och Cecilia med lilla Harry (enda herrn på kalaset).

Blöjtårtan!

Lea (som kom med mamma Jessica) ville dela med sig av sin napp till Harry.

Min kusin och guddotter. Henne har jag bytt blöjor på. Och om 6 månader fyller hon 18!

Min mamma läser för Lea som var en solstråle hela kalaset igenom.

Harry sov en del, men vaknade sen för att charma skorna av alla tjejer.

Eftersom vi inte vet om det är en pojke eller flicka så hade två nallar köpts in. Jag gillar båda.

Det tävlades om vem som kunde gissa hur stor min mage var. Mamma gissade galet fel.

7 blöjor hade fyllt med brunt innehåll och alla skulle lukta och gissa vad det var. Som tur var innehöll ingen av dem riktigt bajs utan mest olika sorters chocklad!

Men om det hade varit bajs, så hade den här minen kunnat passa.

Och jag fick PRESENTER! Hurra!

Fina Simone vann pris i mag-gissnings tävlingen. Fast hon fuskade lite.
Eftersom hon mätte sin egna fina mage som är i samma vecka :)

Paketöppningen var så kul. Allt var så fint och passar vår familj så bra.

Den här söta dräkten till exempel.

En påse rester och tre påsar presenter fick jag med mig hem.

Av alla 'importerade' traditioner från USA, som jag i allmänhet har lite svårt för, är det här en som jag verkligen gillar. Just när man känner sig som mest trött, ful och socialt inkapabel och bara går och väntar att bebisen ska komma, så får man mat, godis, presenter och omge sig av härliga människor som älskar en. Det är så fint. Det blev min bästa dag på evigheter. Trots att den började med sprutdiarré :)

5 kommentarer:

Anonymous sa...

OMG (även detta importerat från USA:) så härligt underbart! Jag blir lite rörd fast jag inte ens känner dig.
/annika

Johanna, gravid i vecka 40+6 sa...

Men vad gulligt av hela tjocka gänget att komma med så många presenter! :)

Hur har du känt dig under din graviditet?

Kram Johanna

cruella sa...

Baby shower - kul! Men tror du de kan hålla sig från att komma med presenter när bebisen väl är hos er då?

kajsa sa...

Oh vad underbart! Det var du värd Sophie! Önskar att jag kunde vara lite närmare sthlm i detta nu så jag kunde ge dig en bamsekram. Men jag gör det på håll. Cyberlhåll. Fick kontraktet idag dessutom. Blir alldeles skuttig när jag tänker på att vi snart kan börja flytta in så smått. iooooo!

Sophie sa...

annika: jag det var faktiskt OMG :)
johanna: en enkel fråga men ett komplicerat svar. som jag tyvärr inte kan ge så bara på rak arm...
cruella: det hoppas jag verkligen inte :)
kajsa: tack, ja, det kändes faktiskt som att jag var det. vi ses snart :) kram