onsdag 3 juni 2009

Doktorn sa: Ät chocklad!

Har fått sova väldigt bra senaste nätterna. Om man bortser från natten mellan lördag och söndag. Vi hade jobbat hårt i lägenheten hela dagen och på kvällen var vi bortbjudna. När vi kom hem för att duscha och byta om började jag må illa, men gav mig 17 på att jag skulle orka till middagen. Det gjorde jag, men jag låg ner och drack äppeljuice de första 20 minuterna. Jag misstänkte att det var mitt blodsocker som var lågt, och det verkade stämma, för sen mådde jag bra. Middagen blev senare än tänkt (av trevlighets skäl) och när vi kom hem var klockan nära midnatt. Jag vaknade en timma senare och mådde illa igen. Så illa att jag trodde jag skulle spy. Låg och sov ett par timmar på soffan med en hink intill mig innan jag mådde bra igen, återgick till sängen och sov gott resten av natten. Dagen efter mådde jag bra igen. Konstigt. Jag misstänkte en kombination av vätskebrist och lågt blodsocker.

Igår på dagen mådde jag illa igen. Jag åt lunch, det hjälpte inte. Men så tog jag den sista biten Vienetta. Och mådde jag bättre. På eftermiddagen var vi på föräldrakursen på MVC och jag passade på att prata med barnmoskan om detta och hon misstänkte detsamma som jag; lågt blodsocker. Jag fick order om att äta bra (vilket jag redan gör) och komplettera med... chocklad! Himla komiskt när man får rådet att äta chocklad (inte bara chocklad såklart utan nötter och annat oxå). Så nu ska jag dricka mycket vatten (speciellt om det är så varmt som det var i helgen) och att hålla blodsockret i styr med mat och chocklad :)

ps. Du som undrade om vem Calle var: Det var min mosters man som dog knall fall i mitten av mars pga ett hjärtfel. Han blev bara 49 år. Jag har bara en moster och våra familjer står mycket nära varann. Det var en fruktansvärt förlust för oss alla. Calle var en varm, rolig och härlig människa som borde ha fått leva ett långt och friskt liv. Men livet är inte rättvist...




Läs mer om mina första månader som gravid på tvarodastreck.blogspot.com

1 kommentar:

Joanna sa...

äta choklad vad tusan!?
jag vill också ordineras choklad men det tror jag aldrig kommer att hända.