lördag 11 oktober 2008

Vill du hjälpa mig och Egoflow?

I min extremt spännande tävling om myspacepåsen deltog Egoflow med sin egen version av tävlingen. Eftersom alla hennes frågor saknade svar tänkte jag att vi kunde hjälpa henne! Kan du svaret på någon av nedanstående frågor? Kom igen! Gnugga geniknölarna!



1. Varifrån kommer bananflugan!? Bor den på frukten när man köper hem den & utvecklas då det blir för varmt till en miljon flugor? Eller är det bara bakterier från början? Finns det bananflugor överallt som känner lukten av frukt & det är därför de kommer dit!? Jag förstår inte detta så skulle GÄRNA ha ett svar.

2. Vad kallas elefantens fötter? De flesta djurs "fötter" kallas ju något. ex. tassar, klövar, hovar. Men elefanter!? Fötter? Nä, för det tillhör ju människan!(????)

3. Om man har en colaflaska så finns det ju kolsyra där i. MEN. Tar den plats? Den syns ju inte då flaskan är oöppnad? Om man inte dricker utan bara låter colan avslagna blir det mindre cola då? Stiger kolsyran bara uppåt? För det är ju så det ser ut, eller börjar bubblorna någon gång från mitten!?


4. Tycker du att man kan kalla riskakor med smak (t.ex. pizzasmak) för just riskakor? Originalkakan & de smaksatta smakar INTE ALLS samma sak & bör därför inte benämnas med samma namn. Eller?

4 kommentarer:

Sköna Helena sa...

Elefantens fot brukar kallas klumpfot! Titta här: http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Rorelse2.html#Eleffot

Åh, så klok Google kan få en att känna sig! :)

Sköna Helena sa...

Och jo, det jag hittade om bananflugor var nog det äckligast jag fått veta på länge. Fanns i ett forum, men taget från NE:

Bananflugorna finns främst där banan odlas. De lägger sina ägg i bananens nedre del (det svarta längst ner). Efter ett tag - oftast när bananen blivit lite gammal - så kläcks äggen och flugorna börjar synas. Detta främst för att bananflugorna livnär sig på den förruttnande bananen.

Bananflugor tillhör släktet Futuo Ceveo och finns året om.

Källa: NE.se

egoflow sa...

Ni är underbara!! Mer svar! Fy fan vad vidrigt med bananflugor... uh! Kram!

petronella sa...

det med riskkakor är ju ungefär som det här med feta ost. Feta ost är tydligen ett varumärke och ska därför kallas tärnad ost i folkmun, men alla vet ju att alla ändå säger feta ost. Så riskakor= riskakor oavsett smak. Det med colan har jag ingen aning om och eftersom jag inte minns nada från fysiklektionerna låter jag även bli att gissa.