fredag 10 oktober 2008

Sandy Skoglund







alla bilder lånade från hemsidan eller bildgooglade och lånade från diverse siter
En av mina all-time-favorite-artists är Sandy Skoglund. Jag hittade henne i bibloteket på Universitet när jag pluggade i London för (vad som känns som) 100 år sen. Ja, hennes fotoböcker altså. Hennes konstverk/installationer/fotografier är av en annan värld. En del är riktigt obehagliga. Andra bara djupt fashinerade. Men alla drar in mig, fångar mig. Varje gång jag tittar på en av hennes bilder så ser jag något nytt. Besök gärna hennes hemsida. Bild-googla hennes namn. Eller gå helt enkelt till närmaste bibilotek och fråga om de har nån av hennes fotoböcker. Om du är det minsta som mig kommer du att fastna på biblioteksgolvet med hennes absurda, ibland störda och starkt känsloframkallade bilder. Hon pratar ett språk jag aldrig hört förut.


(Passar på att be om ursäkt för dålig storlek på bilderna. Kommer inte helt till sin rätt måste jag erkänna.)

1 kommentar:

sassy sa...

Wow!
Det där var bland det coolaste, vackraste, häftigaste och mest fantastiska jag någonsin har sett!

Tack för att du delar med dig!