fredag 17 oktober 2008

Gör mig större

Jag har fått frågan om hur jag stora bilder och tänkte dela med mig av denna visdom, eftersom jag själv höll på att slita bort mitt hår vid sina rötter i frustration innan jag lyckades lista ut hur man kan göra. Om man har samma blogg-ställe som jag ska detta funka.

Ladda upp en bild som vanligt i 'compose'. Klicka sen in dig på 'edit html'-läget. Där står en massa obegripligt jams. Nånstans i texten finns en textbit som ser ut så här; 's1600' och lite längre ner 's400'. Skriv in 's1600' istället för 's400'. Det ska alltså stå 's1600' på båda ställena.

Klicka sen tilllbaka dig till 'compose'. Bilden har då blivit stor. Justera den till önskad storlek genom att klicka på bilden och använda förstora/förminska 'pilen' som musen blir när den ligger i kanten av bilden. Just detta moment får man testa sig fram till innan man vet vad som ser bra ut. Men en måttstock kan vara att den ska få plats i rutan i 'compose'-läget.

Blogga loss.

3 kommentarer:

elsa sa...

Men du. hur gör du så dina marginal-bilder kommer så långt åt höger? när ajg förstorar bilderna så försvinner de liksom bakom där.. aah blir galen!

Sophie sa...

aha. nu vet jag vad ditt problem är. ska se om jag kan förklara det för dig, men det får bli imorgon. nu är jag för trött :)

Joanna sa...

HURRA HURRA tusen tack för tipset nu kanske jag äntligen kan få lite finare blogg det tycker jag nämligen att det blir när bilderna är större.

men måste man göra det för varje inlägg?
i såna fall tror jag att jag tristessdör en smula, men det får det nog vara värt.

jag gillar iaf klänningen i inlägget ovan mkt.
tjusig färg, härlig längd.