måndag 25 augusti 2008

Så jävla besviken på Beyond Retro


Ursh. Jag vet att detta är lyxproblem, men jag blev så sjukt besviken på Beyond Retro alldeles nyss. Jag ringde eftersom de inte har ringt upp mig på hela dagen. Jag fick prata med hon som var butikschef som sa att det var inget att göra, det fanns inte i systemet längre, så var det bara. Jag blev helt tyst, eftersom jag blev så ledsen. Efter ett tag försöker jag försiktigt och väldigt ledset och besviket:
-Jag tycker 6 månader är ganska kort giltighetstid.
Hon svarar:
-Det är ganska lång tid, dessutom var ju du flera månader försent.
-Därför att jag trodde att jag hade tappat bort det och hittade det i helgen.
-Men du kunde kommit in utan det, du behöver inte presentkortet, det ligger registrerar i datorn.
-Men det visste inte jag.
-Det står överallt i butiken.
-Men det har jag inte sett, jag köpte ju inte kortet till mig själv.

Jag vet inte vad hon svarade på det. Jag kände mig så jävla lurad. Jag älskar verkligen den där butiken och hade tom tänkt söka jobb där. Det kan jag ju glömma nu. Fansjävlaskitaffär. Så känner jag nu.


7 kommentarer:

Anonymous sa...

Det finns nog inte någon butik som tar emot ett gammalt presentkort är jag rädd. Det handlar ju inte bara om Beyond Retro utan är nog allmängiltigt. Och det är ju kundens ansvar att ta reda på när det går ut. Samma sak som med öppet köp, inget konstigt.

Sophie sa...

hej anonym, jag vet. men jag tycker fortfarade att giltighetstiden kan vara lite längre. och kommer fortsätta vara ledsen över det här ett litet tag till.

Miriam Parkman sa...

Jadu jag hade praktik på BR och det var ju inte heller den bästa kan man ju säga...
Och 6 månade giltighetstid är jättekort tid!! Det brukar ju nästan alltid vara minst ett år. Ofta två eller tre. Men det är ganska typiskt BR.

Johanna sa...

Håller inte alls med Anonym om att det är samma som öppet köp! Öppet köp kan man inte få ha för länge därför att t.ex. en sommarjacka från 2007 inte är lika mycket värd för butiken i augusti 2008, hur oanvänd den än skulle vara. I presentkortsfallet har butiken fått pengarna men inte levererat någon vara - alltså sitter kronorna i princip på butikens konto och inbringar ränta åt dem. Ju längre kunden väntar med att lösa in presentkortet desto mer extrapengar åt butiken (jämför med hur jävla snabba en del företag är att begära ränta av kunden om han/hon betalar några ynka dagar försent!). Jag förstår alltså inte varför presentkort inte gäller i all evighet - butiken har ju fått sina pengar!

Det är hur som helst sunkig stil att de inte ringde upp dig som utlovat, och även sunkigt att försöka få det att låta som att varenda människa känner till att deras presentkort finns som någon slags elektronisk säkerhetskopia!

Undrar om de inte redan förlorat de pengar de snålat in från dig förresten, gissar att rätt många av dina läsare är kunder där och kanske tappar sugen lite...

Siri sa...

Usch... det är inte roligt när sånt händer. Jag förstår att du blir ledsen och 6 månader ÄR kort tid. Men det är butikens regler och korten har en giltighetstid av anledning. Jag säger inte alls att det är ditt fel, men ett visst ansvar ligger ju på kunden och giltighetsiden stod säkert på kortet när du fick det? Visst kan personalen absolut vara serviceminded och försöka lösa varje kunds problem utifrån förutsättningarna, men någonstans måste man ändå dra gränsen och det var hemskt tråkigt att det blev vid dig i den här butiken.

Hoppas du får känna dig lite bäre till mods snart! Kram.

Sophie sa...

miriam: you have been on the inside.. :)
johanna:
jag håller helt med dig. de har ju redan fått pengarna så jag fattar inte problemet skulle vara med lite längre giltigthetstid. och det är ju inte samma som öppet köp!
och ja, jag kände mig inte så väl bemött av någon av dem från BR, jag tror att de tycker att de är så coola att de inte behöver vara trevlig. jag hatar sånt. kan få mig att helt sluta handla någonstans och jag gissar på att jag inte kommer att vilja besöka BR på mycket länge. och jag var en bra kund.
och vad glad jag blir av din sista textbit. att jag skulle kunna påverka andra känns avlägset men jag blir otroligt smikrad :)
siri: jag förstår vad du menar, regler är regler och allt sånt. i mitt fall fick jag detta present kort tillsammans med en massa andra presentre på min 30 årsdag och hann faktiskt inte kolla så noga, jag utgick från att jag skulle ha tid att handla för det. sen hamnade det i låda som kom i skymundan och utgick, med sorg i hjärtat, från att jag lyckat slarva bort det. så gissa min lycka när jag hittade! Arbetslös och fattig skulle jag kunan handla för 500 på min favvoaffär... or not. min besvikelse var enorm. och det sket de blanka fan i. de har sina regler och så var det bara. synd bara att det var mig det påverkade haha...
men tack för trösten :) kram!

emma sa...

jag fattar precis! jag skulle ha gråtit. 500 kronor är ju enormt mycket pengar när man knappt har några, jag minns när jag var arbetslös, hur otroligt glad jag blev för en presentcheck på 100 kronor på H&M.

det här får ju verkligen Beyond Retro att framstå som extremt osympatiska. nu har inte jag heller lust att gå dit på ett bra tag. kram till dig!