torsdag 21 augusti 2008

Arbetsför?


Jag har lämnat landet, bastun, myggen och de sunkiga kläderna. Jag har duschat, parfymerat, smörjt och klätt upp mig. Jag har varit på jobbintervju - för ett jobb jag egentligen nog inte vill ha. Men så är det lite för mig nu.

Men det som verkligen gör mig förbannad är att ALLA tar sig friheten att fråga om vi planerar att skaffa barn inom en snar framtid. För att jag är 30? Sambo? Nej, för att jag är Kvinna. Partymannen har ALDRIG fått en sån fråga under en intervju. För han är ju MAN och han riskerar inte att få problem med foglossning, fotproblem, illamående eller migränanfall. Han behöver inte vara stor som ett hus och sen trycka ut en melon genom anus och sen vara ledig större delen av perioden medan melonen suger musten ur bysten. Därför ska han belönas. Med bättre jobb och högre lön. Jävlaskitsamhälle. Det är inte Männens fel (de flesta män vill vara hemma med sin barn!). Det är defenitivt inte Partymannens fel (som absolut vill ha minst halva föräldraledigheten den dagen vi kanske föräras med ett barn). Nej. Jag gör som man brukar och skyller på samhället. Om ingen av er vet vems fel det är, så att jag kan skylla på dem istället.

Klänning: HM
Väska: Mosters gamla
Skor: 2a hand

4 kommentarer:

Little Peaché sa...

Sv: Jag håller helt med dig förutom en sak som gör mig ledsen. "Raka sig på sommaren är ett "nödvändigt ont"."
Nej, med eller utan citattecken är rakning ett nödvändigt ont. För om folk kollar på min bikinilinje och har synpunkter över mitt hår så säger jag "sluta kolla på min muff din glokossa". Det är inget fel att raka sig om man vill det. Men hur många vill egentligen det? Det kliar, man blir torr, får svamp infektion, inväxta hårstrån och framförallt så tar man bort kroppens naturliga skydd med det allra känsligaste vi har. Rakning är var kvinnas val, men hur många väljer egentligen?

Mvh Little Peaché

kristina sa...

meh anmäl dom till jämo eller nåt. det är olagligt att fråga det på en jobbinterjvu. säg det till arbetsgivaren nästa gång. hota den jäveln. då får du nog ett jobb :)

Free Fashion Pia sa...

Graviditet och föräldraledighet är ändå en piece of cake i sammanhanget, det är när barnet ifråga börjar dagis och skola börjar som kvinnofällan verkligen slår till ordentligt...tyvärr! (Don't get me started on this....)

Sköna Helena sa...

Jaa, det konstigaste med hela jämställdhetsdebatten tycker jag är att så få män faktiskt reagerar på bilden av MANNEN som samhället (just det, samhället! I brist på annat...) målar upp. Han som inte vill vara hemma med barn, som inte kan hjälpa att han måste våldta lättklädda tjejer, som alltid vill prioritera jobb framför familjen... Anyways - det finns ju ingen mejladress på din blogg! Men jag vill gärna shoppa second hand och käka muffins någon dag! :)