måndag 19 mars 2012

En storstadskvinnas försvarstal

(Jag kommer säkert få höra att jag tar åt mig i onödan och att jag är 'larvig' nu, men va f*n. Det skiter jag i. Det är min blogg och jag skriver vad f*n jag vill.)

En sak jag tänkt på ett tag och som jag gått och stört mig på är hur vissa, tex UC, ofta skriver om hur rediga lantkvinnor är. Att de kan både baka och hugga ved, anlägga trädgårdar och renovera hus. MIn tanke; Som om storstadkvinnor skulle vara mindre rediga? Inte lika 'starka och kloka'? Jag behöver visseligen inte bära in ved eller skotta fram min bil varje vintermorgon, man jag vill ändå tro att jag är rätt 'redig' jag med. Bara för att man bor i stan betyder inte att man bara går utanför dörren för att dricka drinkar eller inte kan renovera sitt eget kök. Jag är jävligt händig och det jag inte kan, det lär jag mig. Jag älskar skogen och havet och njuter att vara långt från allt som heter bilar och folkmassor, men mitt hjärta tillhör Södermalm i Stockholm. Här är jag uppvuxen, här är jag trygg. Här är mitt hem. Men bara för att jag bor mitt inne i smeten betyder inte att jag inte kan ta hand om mig själv. Man kan vara storstadskvinna och vara riktigt jävla rejäl. Och dricka glassiga drinkar (dock sätter jag helst inte foten på Stureplan, även om det vore den roligaste sterotypen).

2 kommentarer:

Charlotta sa...

Jag är ju en sån däringa lantkvinna i grunden även om jag inte bor där längre men jag förstår precis hur du menar. Jag reagerade exakt som du av den där texten. Inte för att jag tror att UC menar illa eller tycker att storstadskvinnor är sämre på något vis. Men ändå. Det är liksom ingen garanti att man är redig och duktig bara för att man kommer från landet. Tror mer det är en inställning till livet. Har lite svårt för när folk koketterar med saker. Det är en form av snobberi det med.

Yevonde sa...

hohoho! Jag är född och uppvuxen på landet och fullkomligt värdelös på en massa saker. Jag har aldrig huggit ved (trots att möjligheten fanns) och renovera kök vore en mardröm. det blir tom himla fult när jag målar liksom, måla! haha måla som är den enkla biten. Fast jag gillar att pyssla, så där halvfabrikatspyssla, köp en grej och gör om det till ngt annat. :)

Heja Södermalm! <3