lördag 12 juli 2008

Baka, baka liten kaka


Husmodern inom mig kom fram idag och trollade fram en äppelsmulpaj. Jag tittade mig runt i partymannens föräldrars kök, satte ungen på 200 grader och satte igång.


3-4 äpplen (beroende på storlek) skivades och blandades med kanelsocker (3 msk socker, 1 1/2 tsk kanel). Ju tunnare äppelskivor, desto mumsigare paj enligt mig.


Kanelsockersäppelskivorna läggs i en smörinsmord form.


100 gram rumsvarmt smör, 2 dl socker, 2 dl mjöl la jag i en fin stor röd bunke.


Jag hackade 1 dl sötmandel (det stod hasselnötter i receptet, men jag hade inga så jag tog det jag hade).


Och slängde i den hackade mandeln i bunken.

Sen tvättade jag händerna onödigt noga och använde dem att baka ihop allt till en smulig deg.


Jag strödde till sist smuldegen över äpplena i pajformen och satte in den i ungen.

Sen satte jag klockan på 20 minuter (fast den fick stå på eftervärme i ca 5-10 minuter för att få ordentligt med färg).


Och sen var det en massa disk i köket, (jag använder alltid för mycket prylar när jag bakar och lagar mat) men det är bara att bita i det sura äpplet. Eller göra paj av det ;)

När den kallnat lite åt vi varsin bit med vaniljsås med rivet citronskal i och en kopp kaffe. Himmel vad gott det vart.

Receptet tog jag från www.tasteline.se som jag hjärtligt rekomenderar.



ps. Man kan med fördel byta ut 1 dl mjöl mot råg mjöl och säkerligen ta 50 gram smör och 50 gram kesella istället. Och dessutom kan man nog ta 1 1/2 dl socker istället för 2. Fast det har jag ju inte provat ännu. Men det ska jag snart, återkommer med smakresultat då!

Inga kommentarer: