tisdag 14 juli 2009

Tack och hjälp!

Ni är så fantastiska. Tack, tusen tack, för alla era uppmuntrande och stöttande kommentarer. Det börjar kännas lite bättre nu. Vi spenderade hela förmiddagen på SÖS idag med tre olika besök, ett för mig (och mitt underliv som har börjat repa sig, hurra!) och två för Elsie. Hon diggade att ligga i vagnen stenhårt (första gången) och sov nästan hela tiden. Och jag kunde gå, sitta och var så lycklig att jag var helt rusig. Så det trevliga stunderna blir fler och längre. Hurra!

Nu en annan fråga, ni som är en sån fantastisk källa av vishet, vad har ni för erfarenhet av gummitutor? Jag fick en efter ett par dagar eftersom jag fick såriga bröstvårtor av att Elsie och jag inte fick amningen att fungera. Nu vill jag vänja av henne vid dem och det är så svårt!! Om jag inte behöver dem är det ett moment mindre och gör Elsie och mig lite mer självständiga. Jag ska kontakta amningscentrum på SÖS imorgon, men eftersom jag har så många fantastiska mammor som läsare så tänkte jag kolla om nån utav er har nåt bra tips eller nån erfarenhet ni vill dela med er?? Har googlat på det och det finns oväntat lite skrivet om det...

Och när saker och ting är lite mindre i kaos så ska jag lägga upp lite bilder, men det hinns inte med just nu.

Och igen. TACK för alla era kommentarer och ert stöd. Det betyder jättemycket!! KRAM!


11 kommentarer:

Åsa sa...

Skönt att det börjar vända för er! Ang avvänjning av gummi-tutte så körde jag "med gummi" i början av amningen och tills mjölken runnit till, tog sedan bort den och fortsatte utan. Det funkade för oss och kan kanske vara ett sätt även för er. Lycka till!!

Anonymous sa...

Har aldrig använt gummitutor, men fick följande förklarat för mig när vår dotter var nyfödd och låg på prematuren. - Det är två olika ättekniker som bebisen skall använda sig av. En teknik för napp (gummitutor tror jag hör till den kategorin) och en annan teknik vid amningen.
Amningen är svårare och kräver lite mer styrka i käkmusklerna för att bemästra och när bebisen är helt ny är det inte alltid det flyter på smärtfritt i början. För som en av läkarna på prematuren sade 'det är inte bara att amma, det är svårt och fysiskt jobbigt för nyfödda att äta'

Så ge er den tid som ni behöver så kommer hon snart att kuna krubba utan tutor. (en väninna till mig hade tutor i 2 veckor, sedan funkade det hur bra som helst).

Vad skönt att du kan sitta och gå, hurra för det! Snart kommer de där stunderna av uppgivenhet vara helt passé.
/annika
ps. När jag hör namnet Elsie (som är så fint) ser jag en person framför mig med ett gott hjärta, varma ögon och ett äkta skratt.

Joanna sa...

du får lära mig sen om gummitutor allt jag tänkte säga är att jag drömde att jag hälsade på er.
och det var så fint hemma hos er fast med en väldigt konstig planlösning och vi hade himla mysigt tillsammans så sen när jag vaknade kändes det som att jag faktiskt varit och hälsat på.
med ett sting av saknad.

Krickan sa...

Åh vad härligt att det känns roligt. Heja dig tusen gånger om!

Världen enligt J. sa...

Jag, eller snarast vi, körde med gummitutor hela den tid som jag ammade. Kanske berodde det på att Lilla L. behövde tillägg från början och att hon fick flaska parallellt hela tiden. Hon var också ganska liten, varför hon kanske behövde den "hjälp" som gummitutan gav. Eller så var det jag som inte riktigt fixade övergången till att köra utan. För satan vad ont det gjorde när vi försökte!

Men jag vet många andra som har har använt gummituta i några veckor och sedan har kunnat gå över till att köra utan - utan några större problem. Annars är det inte hela världen att använda tutan. Det är lite meckigt, men man vänjer sig. BVC och amningsfolket lär dock uppmana dig att sluta med gummitutan så snart som möjligt (då den ev. minskar mjölkproduktionen).

Frida sa...

Åh, vad kul att du fått din bebis! Grattis till den fina tjejen! Kram

Hanna sa...

Jag lyckades aldrig få Jack att suga på gummigrejerna, hans krävande skrik fick mig att ge upp snabbt med dem och bita ihop och gråta mig igenom amningen i början, på ngt vis blev det bättre även om jag inte förstår hur såren läkte. Aja, inte så mycket hjälp kanske, hoppas att det reder sig snart. Amningen är ett sjukt stressande moment !

Linda/ SÖTSUR sa...

Vad skönt att höra att de trevliga stunderna blir fler och längre. Har tyvärr aldrig använt någon gummitut.

Fatima sa...

En vän till mig sa när jag frågade henne att hon tyckte att amningen var jobbigare än själva förlossningen, eftersom hon inte alls var förberedd på att det skulle vara så kämpigt och göra så ont. Förlossningen var hon ju beredd på. Det är så bra att du berättar om hur det är att vara nybliven mamma utan censur ! Tack för det =) (och grattis om jag inte sagt det)

Anonymous sa...

Använde gummigrejen för att mina bröstvårtor var såriga men det var svårt för lillkillen föredrog äkta varan. tror jag använde det tills såren läkte, amningen överlag var jobbig i början!lycka till!

Anna sa...

Jag fick också gummituta efter ett par dagar pga sår. Sen kom jag på att man kan använda en konstig grej som heter mjölkuppsamlare eller nåt, är som en plastbubbla (finns på apoteket) i BH:n mellan amningarna, så ligger bröstvårtan fritt och luftas (svårt att förklara...). Det tillsammans med Bepanthen-salva läkte mina sår. Hur som helst, när Rut lärt sig suga ordentligt och verkligen tog hela bröstvårtan i munnen slutade det komma nya sår och det slutade så småningom göra ont och vi lade bort gummitutan för gott. Så mina råd är lufta, smörj och tryck in halva tutten i munnen på ungen...

Och framförallt, håll ut. Det bli bra, fortare än du vågar tro!

Kram