tisdag 21 juli 2009

Simultankapacitet


Gummitutan till trots, eller tack vare den kanske, får jag ibland bra svung på det här med amningen. Igår så pass att jag lyckades läsa Chic samtidigt som Elsie smaskade och hade sig. Dock bör tilläggas att jag hann läsa ungefär 3-4 sidor eftersom det är svårt att slappna av när gummitutan är mellan oss. Jag är rädd att hon ska suga i sig den och kvävas. Bland annat. Mer om det i kapitlet 'Den Ofantliga Oron'.

Apropå oro så sov hon riktigt bra i natt. Och hela dagen igår. Jag gick först och njöt. Och sen ängsligt omkring och fick för mig att hon var undernärd och inte ätit tillräkligt ofta. Så inatt när hon vaknade, fick mat och SOMNADE (för att jag inte rapade henne, gör jag det så vaknar hon) fick jag mer vatten på min kvarn. Jag och Johan låg och kollade på henne i en timme för att försäkra oss om att hon inte skulle raketspy (eftersom vi var så dåliga föräldrar som inte rapade henne för att vi ville att hon skulle somna om, så att vi skulle få somna om) och sen kvävas av det. Hua. Några timmar senare väckte jag henne och bytte och ammade och då åt hon som en häst. Länge. Två gånger. Och nu sover hon och Johan sött bredvid varann med Sigge nere vid benen. Jag höll på att krevera av hunger och längtade efter en dusch (svettas otroliga mängder när jag sover!) så jag smög upp för ett tag sen. Sömnen kan jag kanske ta igen i efm. Vem vet. Kanske sover Elsie inte en blund på 24 timmar nu. Livet med henne är inte direkt förutsägbart. En bra anledning att stanna hemma mycket. (Tills torsdag, då ska vi till Sickla och handla kläder till Johan. Han har ett par sommarbyxor. Ett par. På riktigt. ETT PAR! Skandal.)

Fack. Nu började mitt vänsterbröst läcka. Jag som hade klätt mig lite fint för att träffa Simone och Leo idag. Oh well.





3 kommentarer:

Anonymous sa...

ja, vilken simultanförmåga man tränar upp. Själv surfar jag runt och läser en miljonmiljard bloggar när jag ammar (och skickar en miljonmiljard kommentarer på din)

Fast nu när nya bebisen (Jack heter han och är högt älskad av alla, i synnerhet av sin storasyster som inte har visat ett uns av svartsjuka, helt overkligt faktiskt) är 3 månader äter han inte lika ofta, hurra! Så man får lite mer tid till annat än att sitta i soffan och surfa bloggar.
/annika

ps. det där med läckande tuttar är så typiskt, har du provat såna där bh-inlägg som ser ut som axelvaddar? De suger upp den läckande mjölken så man slipper de där snajsiga fettfläckarna på kläderna.

Hannah sa...

http://www.alltombarn.se/foraldraliv/foraldrafragorna-1.25934/det-ar-egentligen-en-hundsang-men-jack-sover-i-den-varje-natt-1.26876

Samma hundsäng skriver jag om här ovan som er BVC sköterska tipsade om, kanonbra! :)

Josefin sa...

ojojoj här har det hänt saker minsann!! stort grattis till dottern! blev så glad när jag såg det (på joannas blogg). för jag hade tappat bort din bloggadress.
allt det där du är med om nu är nog varje förstagångsmammas verklighet. men som du säger man får ingen förvarning. jag kommer ihåg att jag försökte hålla den där härliga fasaden. fast jag känner igen mig i så mycket som du skriver. vändningen kom när en mycket klok bekant med två ungar sa "ja eller huuur, den första månaden är kaos, så är det bara". och det var så skönt att hon sa ordet kaos,fastän hon verkade så säker och erfaren och lycklig. och att då känns det som en så kort tid som jag kunde överleva.
det ÄR otroligt skönt att veta att andra känner likadant. alla förutfattade meningar om hur man ska vara som förälder, ALLT raseras. allt får man omvärdera. ser du dig omkring så ser du att kvinnor runt omkring dig ler på ett speciellt sätt när de ser dig och din bebis. det är den tysta förståelsen. mellan alla kvinnor som någonsin har fött och haft barn. knäppt. men fint.
styrkekram och hormonbalans