torsdag 12 november 2009

Vem är du, vem är jag

Nu blir bloggpaus i ett par dagar, men då passar vi på att leka en lek. Alla som vill får vara med.

Vem är du, vem är jag? kallar jag den. Jag ställer en fråga, du svarar och ställer sen en ny fråga. Nästa som läser svarar på kommentaren innans fråga och ställer en egen, och nästa på den frågan och sen en ny fråga osv. Typ så här:

Jag: Hur många husdjur har du haft?
Uffe: 3 katter och en undelat. Vem är den snyggaste seriefigurskaraktären?
Lena: Betty Boop. Vilken superkraft skulle du helst ha för en dag?
Siv: Kunna flyga. Hur många strumpbyxor äger du?

Är ni med? Och för att jag ska riktigt egofrossa så lovar jag att svara på alla frågorna själv oxå på måndag :) Och feel free att ställe roligare, enklare, knasigare, svårare, underligare och lättare frågor. OK? Då kör vi:

Om du fick vara en annan person för en dag, vem skulle du vara och varför?







32 kommentarer:

Ulrika sa...

Just idag väljer jag att vara dansaren Anna Vnuk. För att jag tycker så mycket om det hon har gjort och för att hon sa så mycket klokt i sitt sommarprat för några somrar sedan.

Om du fick bestämma EN ny regel/lag här i världen, vad skulle det då vara?

Tant Grön sa...

Om jag har förstått rätt så ska jag svara på Ulrikas fråga...

Om jag fick bestämma en ny lag så skulle det vara lag på att alla måste vara snälla.


Om du kunde trolla på riktigt, vad skulle du göra då?

Anonymous sa...

Svar på Tant Gröns fråga:
jag skulle trolla så att det blev fred och rättvisa på jorden och på så sätt utplåna svält och analfabetism.

Min fråga:
Vilket är ditt favoritord och varför?

/Annika

Anonymous sa...

Alex sa:

desperatism. för att det är ett ord som så tydligt förklarade mina känslor idag. och när jag förklarade mig med det ordet, så skrattade vi, vilket gjorde att min desperatism lättade en aning. hihi.

vilken livsmedelsprodukt som slutat produceras saknar du?

Joanna sa...

svar:
jag saknar partypågar!
det har jag gjort ända sedan de togs ur produktion.

jag och min mormor brukade prata drömmande om dessa partypågar.
dels var de goda, som pepparkakor med glasyr och strössel på.
och framför allt var namnet roligt att säga.

vi mejlade till och med pågens för att kolla vad som hänt med kakorna, men de sa att de inte skulle komma tillbaka.


fråga:
vilken är din genom tiderna favoritmaträtt?

s sa...

Jag saknar glassar. Fruitline hallon och Snack cocos. Båda fanns i GB:s sortiment nån sommar i slutet av 80-talet. Kom tillbaka!

Vilken gata (och i vilken stad) är din bästa gata och varför?

s sa...

Oj, jag hann inte se att du hann svara innan mig, Joanna. Sorry. Svarar på din fråga också:

Min genom tiderna favoritmaträtt är (alltid) min mammas janssons frestelse. Men bara min mammas!

Vilken gata (och i vilken stad) är din bästa gata och varför?

Hannah sa...

Hmm, svårt det här. Hela stan kryllar ju av fina gator men jag måste nog avvika från storstadens kartnät och blicka tillbaka till barndomens gata uppe hos mormor och morfar i Edsbyn. På deras gata tog det 10 minuter att gå till "Texaco" och handla godisar för tioöringar. På vägen gick man förbi en å som rann rätt igenom en trädgård. Mycket exotiskt tyckte jag och min syster på den tiden.


Vad heter din favoritrestaurang samt ditt favoritfik där du bor och vad beställer du helst när du äter på de bägge ställena?

Charlotta sa...

Jag bor utanför Västerås och äter faktiskt helst pad thai på thai takeaway, nu är ju det ett snabbmatställe..hm.. Mitt favoritfik är nog Cornetto. Där dricker jag helst en latte och äter cheesecake.

Om du skrev en roman: Vad skulle den handla om?

Camilla sa...

om jag skrev en roman skulle den helt klart handla om min helt absurda släkthistoria.

Vilken TV-serie vill du helst se en repris av?

Anna sa...

Vi på saltkråkan kan man aldrig se för många gånger i repris!

Finns det liv i rymden?

Anonymous sa...

Japp jag tror inte att vi är ensamma:)

Vad tycker du mest om med dig själv?

Johanna sa...

Att jag har en rolig humor, att jag är snäll och att jag älskar att titta på franska filmer.

Vad är meningen med livet? (svår va?..:))

Anabanana sa...

Meningen med livet är ju självklart att orka stå ut tills fredagen och njuta av helgen, och sen börja om ;D Haha! Det är det som håller igång mig i alla fall, den där känslan av att ha åstadkommit någonting och samtidigt överlevt vardagens plågor ;)

Vad i ditt liv, som du har åstadkommit alldeles själv, är du mest nöjd och stolt över?

Ida sa...

Som nybliven mamma kan jag ju inte svara annat än min son Arvid! Tänk att vi kunde skapa något så bra!

Vad skulle du vilja ändra i ditt liv?

Anonymous sa...

Jag skulle vilja jobba mindre och ha mer tid till vännerna, familjen, böckerna och skogen.

Vilken är den bästa filmen som finns?

/Emma

Kerstin sa...

Svårt val men Robin Hood med Kevin Costner är en riktigt bra film tycker jag.


Om du fick vara ett djur, vilket skulle du vara och varför?

alex sa...

en tjock hund med en bra matte och husse som var hemma mycket och kliade mig bakom örat, eller på magen. de skulle alltid låta mig smaka på deras mat och inte gå allt för långa promenader med mig.
och om jag ville skulle jag få sova i deras säng.
varför? för att det hade verkligen varit ett soft liv!

vad har du för växter i ditt hem?

Clara sa...

Bara såna växter som klarar av att vattnas en gång i veckan eller mer sällan än så, typ porslinsblommor/hoyor. Jag har många många porslinsblommor för de dör aldrig.

Vilken superhjältekraft skulle du vilja ha?

linnea sa...

Jag skulle vilja kunna trolla, och då skulle jag trolla tillbaka min kusin, som bara blev 21 år, till livet igen.

Om du fick välja vilket yrke/arbete som hest. Vad skulle du då välja och varför?

Sophia sa...

Det kanske inte är ett yrke, men om jag fick välja att arbeta med vad som helst så skulle jag nog vilja titulera mig som "mångsysslare". Arbeta delvis med ex. ett eget företag som säljer handgjorda hattar och vid sidan av arbeta som festplanerare eller varför inte ett litet hunddagis under dagtid! När man ex. började tröttna på hundarna så kunde man byta den sysselsättningen mot något annat för att få in sitt leverbröd!

Vem är eller har varit din främsta förebild i livet och varför?

//Sophia

Sköna Helena sa...

Mina föräldrar. De är de klokaste personerna jag känner och oavsett vad jag känner mig osäker på i livet kan jag alltid räkna med att få helt nya perspektiv via dem. Min bror och min sambo har också klivit upp vid deras sida när det gäller kloka råd, nu när jag (och de) blivit äldre.

Vilken bok som du har läst önskar du att du själv hade skrivit?

ylva sa...

Flickan i frack av Hjalmar Bergman!! Det är en sån riktig pärla tycker jag och stilen är så skön.

Skulle du helst få ett brev från Hogwarts eller gå in i garderoben till Narnia??

Paula sa...

Hogwarts utan tvekan! Jag har fortfarande inte slutat hoppats på att det finns i verkligheten!

Vilka är de vackraste orden du vet?

Ina sa...

Det absolut vackraste ordet jag vet är "Solace", där efter kommer "älskling"

I vilken stad skulle du absolut inte vilja bo?

Emma sa...

Någon norrut och det har sin grund i att jag har reumatism så kyla och jag är inte så värst bra vänner däremot så åker jag gärna upp ändå.

min fråga lyder; vad bakar du när du får ett bakningsryck?

MissGreenBean sa...

Jag brukar oftast få bakningsryck när jag är extremt chokladsugen, vilket brukar resultera i chokladkaka ala moi!

Vilken är din favoritplats i hemmet?

Anonymous sa...

Vardagsrummet. Där hela familjen umgås i en enda stor röra med kuddar, leksaker, filtar, böcker och filmer.

Ångrar du något du gjort eller sagt?

marie sa...

Jag ångrar mycket jag gjort och sagt men om jag inte hade gjort dumma saker i mitt liv så skulle jag inte lärt mig av mina misstag.. Så jag försöker se framåt och inte göra om alla dumheter.

Om du skulle dö i morgon, vad skulle du då göra de sista 24 timmarna?

plin sa...

svar på maries fråga: Jag skulle vilja säga att jag skulle umgås med nära och kära, några i taget, och tillsammans med dem "vardagsnjuta". men sanningen är nog att jag skulle få panik och göra nåt sinnesrubbat.

om det bara hade funnit en färg i olika nyanser. vilken skulle du vilja att det var? (exempel: solen är solgul, himlen är ljusgul, gräset pissgult, alla blommor är olika gula nyanser, alla gardiner är gula, mjölken är gul och så vidare)

Varkenoch sa...

Grönt!

Vad äter du oftast, och vad äter du helst?

Emma sa...

Svar: Jag äter oftast bröd och helst äter jag halloumi.

Om du bara fick se ett tv-program/serie resten av livet, vilken?