onsdag 26 oktober 2011

Gullig och Duktig

Just nu läser jag och J två böcker; 'Ditt kompetenta barn' av Jesper Juul och 'Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2' av Kristina Henkel och Marie Tomicic. 

Jag läste just ut den sistnämnda och väntar på att J ska läsa ut Jesper Juuls så jag kan börja med den. En gemensam sak som böckerna tar upp är hur man ger sitt barn Självkänsla. Jag själv inser att jag saknar det, och jag skyller inte det på någon, men jag försöker nu ta reda på vad jag kan göra annorlunda för att ge mina barn det. 

Två enkla förändringar som jag omedvetet redan gör med mina barn tänkte jag dela med mig. Du vet säkert redan det här, men det viktiga är att alla runt ditt/dina barn också vet det, och tänker på det i sin vardag. 

Först och främst. Duktig. Detta ord som vi använder för att berömma ett barn vi älskar. Ett sätt att visa att vi uppskattar deras framsteg och älskar dem. Tex barnet kommer och visar upp något de gjort och den vuxna säger; 'Vad duktigt du är som har byggt den här!' Eller barnet sitter och äter lugnt med de vuxna runt bordet; 'Vad duktig du är som äter så bra!' Och så vidare i all oändlighet. Att berömma barnet för dess prestationer faller många naturligt och det låter kanske konstigt att påstå att man inte ska göra det. Men det är just det jag påstår (med många böcker bakom mig). Någon gång ibland gör såklart ingen ting. Men man bör försöka att byta ut berömmet mot en enkel bekräftelse, eftersom det är det som barnet söker. 'Oj, vilket högt torn du har byggt.', 'Vad roligt att vi sitter och äter alla tillsammans.' Det viktiga är att bekräfta barnet, prata med barnet, utan att lägga vikten vid den PRESTATION barnet gjort. Varför? Jo, för om man gör det så växer barnet upp i tron att man är det man presterar istället för den man är. Barnet måste lära sig att de duger som den är, inte för att de kan rita fint, bygga högt, hoppa långt eller springa fort.  
Detta gäller även utseendet. Flickor får ofta höra att de är söta, gulliga, fina. Jag tror på allt med måtta. Självklart får man säga till sitt barn att man tycker att de är vackert. Speciellt tror jag att pojkar behöver höra detta. En killkompis till mig berättade att ingen hade sagt att han var söt/fin/vacker förens har var närmare 20 och började gå ut och dejta. Det tycker jag var mycket sorgligt. Den andra sidan av det här myntet är alla flickor som växer upp med kommentarer om deras utseendet, visseligen positiva, tillslut kopplar utseende med den hon är. Att vara fin/söt/vacker blir så viktigt att det tar över hennes person. Igår kom min dotter hem från dagis med två sjukt söta inbakade flätor i håret. Jag tycker självklart att hon är oerhört söt, men värjer impulsen att berätta det. Istället säger jag 'Flätor, va roligt! Och så praktiskt när man leker!' Jag är medveten om att det lät lite fånigt. Tom lite pretto kan man tycka. Men jag visste att många runt henne redan hade sagt att hon var söt, så jag ville ge henne en annan syn på flätorna. Allt man gör med sitt hår behöver inte vara för att man vill bli söt. Nästa gång kanske jag säger att det var fint, eftersom jag samtidigt inte vill att hon ska tro att hon inte är vacker. Men jag vill inte att hon ska tro att det är det viktigaste. På samma sätt som barnet söker bekräftelse genom prestationer om man fortsätter säga att hon är duktig, så kommer en flicka som bara hör att hon är söt när hon är klänning/flätor eller när hon dansar/sjunger tillslut göra dessa saker bara för att få bekräftelse, i tron om att det är detta som gör henne älskvärd. 
Man måste tänka på hur man pratar med sitt barn. Istället för att säga att en flicka är söt i klänningen hon bär, kan man prata om det roliga mönster, tex 'Nä men, vad många roliga färger ränderna har. Vet du vad alla färgerna heter?' Om en pojke kommer med en monstertröja kan man fråga varför monstret är arg/ledset. Man kan få många intressanta svar på en sån fråga. Eller helt enkelt låta bli att kommentera tröjan/klänningen och bara fråga hur de mår idag eller vad de lekt för lekar idag. 
Alla dessa åsikter är mina, min egna tankar och funderingar. Jag har läst många kloka människors böcker och lärt mig hur jag konkret ska kunna överföra detta i min vardag. Jag menar inte att alla måste göra som jag, men jag önskar att alla funderar på hur de pratar med sina barn. För ingen av oss är ju direkt perfekt, eller hur?


9 kommentarer:

Erika sa...

Mycket klokt skrivet :-)

Sköna Helena sa...

Åh vad bra och klokt. Och det är så himla lätt att halka in i duktig- eller sötfällan TROTS att man själv ser sig som medveten och aktivt tänker på det varje dag. Viktigt, viktigt att upprepa både för sig själv och omgivningen!

Atomflickan sa...

Väldigt klokt skrivet. Och det här med självförtroende och självkänsla pratade vi mycket om när jag var på chefsutbildning för någon månad sedan också. Självförtroendet höjs av att få positiv feedback när det gäller något vi presterar, mendan självkänslan måste byggas på annat sätt. Genom att berömma hur vi är och inte vad vi gör. Genast mycket svårare men viktigare. Precis som du skriver.

Jag har ju läst din blogg ett tag och jag tycker att det är jätteroligt att du mår så mycket bättre.

Sara sa...

Klockrent! Tänker precis som du och kämpar dagligen med att också omvandla tankarna praktiskt (både med mina egna barn och de jag möter i mitt jobb).

Ida sa...

Bra skrivet! Verkligen! Jag har också läst Juul, det är ju självklara grejer han säger, men som inte alls är självklara innan man läst. Och man vehöver bli påmind ofta tror jag. För det är svårt! Sitter djupt rotat tror jag, att ge komplimanger som innehåller duktig eller söt istället för till exempel härlig. Du har sammanfattat precis som jag tycker och känner!

Kul att du är tillbaka! Skönt att läsa att du är gladare, du verkar mer harmonisk när du skriver också! Och du, jag gillar din nya stil!!!

Filippa sa...

Åh, bra skrivet! Jag försöker tänka på det här med duktig och söt, men faller ibland ändå in i den fällan, det är så himla lätt! Och jag själv, som ofta varit en DUKTIG tjej med prestationsångest, vill inte att min dotter ska känna så.

Filippa sa...

Ps, länkar till ditt inlägg

Yevonde sa...

Håller med du, duktig försöker jag verkligen plocka bort. Och jag rättar mormor som är den han träffar mest just nu utöver mig. Hatar duktighetsgrejen, tanklösheten och prestationsångesten den framkallar.

Sophie sa...

Vad roligt med alla kommentarer, jag vet att många tycker detta är lika viktigt som jag, men vi måste SPRIDA BUDSKAPET, så att fler får förståelse för hur viktigt det är!