tisdag 6 november 2007

Varför jag bloggar

Idag fick jag frågan varför jag bloggade (jag hade klagat högljutt på andra, mycket mer populära och välbesökta bloggar, som i mina ögon är jättetrista). Jag var tvungen att tänka en stund (illustrerat av denna lilla outfit bild här till höger). Men sen kom frågan vad jag bloggar om (ställd av ett gäng killar som vet noll om bloggning). Den var lättare att svara på. För den innefattar ju Varför.
So here goes:
Jag vill att min blogg ska vara Inspiration. Inte om mode, trender eller 'What's hot or not'. Jag vill inspirera till kombinationer, nytänkande och ibland till inköp. Jag vill inspirera till att våga leka med kläder. Med stil och med sitt utseende. Jag är ointresserad av vad Olson systrarna har på sig och hur man kopiera deras look för under 1000-lappen. Jag somnar om jag ser en till bild på Kate Moss i en par jeans/en väska/en klänning som sen blir stilbildande för tusental tjejer. Jag kräks på Sofi Farman med fleras stilbildande guider till vilken-trend-det-nu-är-som-är-på-tapeten. Allt detta gör är att alla tjejer ser exakt likadana ut. Ingen individualitet, inget kreativitet, inget eget tänk.
Men, jag påstår inte att jag skulle vara unik i min önskan att slippa detta (tack gode gud för det). Det finns flera coola, kreativa personer och de är Min Inspiration (Bla Clara, Hanna, Miri, Kajsa mfl).
Min blogg heter WhatAlmaWears för att den handlar om det; vad jag har på mig. Inte vad som är trendigt just nu, inte hur man ser ut om Sienna Miller, inte om vart man hittar en exakt kopia av den allra hippaste & nyaste Burburry väskan (eller nåt annat märke som förmodligen är coolare).
Jag visar bara Vad Jag Har På Mig för att kanske ge dig ideer om vad Du Kan Ha På Dig. Inte för att tala om för dig Vad Du Ska Ha På Dig.
Med tiden har det blivit en del annat på bloggen oxå, både Bu och Bä, men grundiden är helt enkelt att Inspirera. Gör jag inte det så är det trist, men då är väl inte min blogg för dig.
Visst, klart jag är avundsjuk på de bloggar som har 10.000 unika besökare per dag, men det verkar som om man då ska skriva om allt det som jag inte vill skriva om, och ja, då får det vara.

6 kommentarer:

Anna-Karin sa...

Och det är också därför jag gillar din blogg :)

Kajsa sa...

Men du har ju så jävla rätt! Jag diskuterade det där med UnderbaraClara föra veckan när jag träffade henne också. Visst vore det skitkul med 10 000 besökare som alla skrev kommentarer men om det krävs att jag gör en mainstreamblogg men sånt som alla andra skriver så vill jag faktiskt hellre hålla mig på mina stadiga 250 besökare varav en bråkdel som kommenterar. För då är det MIN blogg, MIN personlighet, MINA tankar och funderingar runt mode osv. Och jag diggar just din blogg för att du också gör så. Dock än mer än vad jag gör. Visst, jag älskar Burberry och bloggar om det också men försöker att vinkla det på mitt sätt och inte bara skriva hur underbar Sienna Miller är i en av deras kreationer. jag diggar dig. För du är ärlig, rak på sak och fräsig. Dessutom en kvinna med stil! Och det slår enligt mig otroligt många av de bloggar som oförtjänt ligger på bloggtoppen och baar jäser. Det behövs röras om där uppe. Och eftersom jag diggar dig så vill jag jättegärna se bilder på ditt hem också. En bra garderib tyder på ett bra och schnyggt hem så; show me/us! :D Kram

underbaraclara sa...

du är rar! jag gillar DIG skart! hejja på!

miri sa...

tack för att du nämner mej, jag blir stolt! :)

pch håller med dej, för mej är kläder en slags representation för vem jag är och vem vill då visa att man är en billig kopia?? hur trist som helst!
att du INTE har hundratusentals besökare becvisar att du inte är just detm en kopia vill säga!

Läsare sa...

Ibland försöker jag läsa såna där vanliga modebloggar, men orkar inte med dem - framför allt för att de mest är ett enda stort länkande till olika företag/paparazzi-sajter, mera för den sakens skull än för att själva modet blir så opersonligt i allt kopierande av typ Sienna Miller.

Det som är roligast med din blogg är att man alltid anar en PERSON när du skriver om kläderna, så för mig är det ofta mer det som inspirerar än själva outfitsen... Hoppas att det inte är något du tar illa upp för, jag menar just att jag blir inspirerad att vara MIG när jag väljer kläder, just för att du är DIG när du väljer dina. :-)

alma sa...

läsare: jag försöker oxå läsa de här andra bloggarna, men blir nästan förbannad varje gång, så jag undviker det nuförtiden. och tack, jag tar allt du sa om min blogg som komplimanger!