torsdag 18 oktober 2012

Ett tal om Hen


Fiktiv situation och fiktiv publik (del av vår utbildning) 
"Svenska akademin har bestämt att skriva in Hen, i betydelsen könsneutralt pronomen, i SAOL och det har blivit ett stort ramaskri om detta. En grupp aktivister emot detta har kallat till ett möte i medborgarhuset i en förort till Stockholm. Publiken är väldigt blandad; unga och gamla, medelklass, arbetarklass och överklass, svenskfödda och utrikesfödda, moderater och sverigedemokrater, kontorsarbetare och industriarbetare. Men de har alla en sak gemensamt; de avskyr ordet Hen. Jag har bett att få komma och tala med dem som en förespråkare av ordet. Publiken är upprörd men också felinformerade och/eller ointresserade om hur och varför Hen används. "

Talet:

Hej och tack för att jag fått komma. Anledningen till att jag bad att få komma hit är för att jag tror att jag kan förklara några missförstånd kring användningen av ordet Hen. Jag är medveten om vart ni alla står och respekterar er åsikt. Efter att jag talat klart är min önskan att ni med ny information vill diskutera möjligheten att acceptera Hen som ett nytt ord i Svenska språket.
Jag älskar att vara kvinna. Jag älskar att klä mig i typiskt kvinnliga plagg, att sminka mig och bära högklackade skor. Jag är stolt över att vara kvinna, över att vara Jag. Precis som ni som sitter här ikväll är stolta över att vara den unika person ni är. Det är här jag vill börja.

Jag vill gärna först bemöta några av de tankar, frågor och åsikter som jag hört emot ordet Hen. Och så vill jag berätta lite om varför jag tycker om ordet och hur jag använder det.

Jag vet att en del tycker att språket blir förvirrande av Hen. Men språket förändras ju hela tiden. Vi säger ju inte längre gingo utan gick, eller skall utan ska. Många andra ord har avkönats under åren som riksdagsman – riksdagsledamot, vetenskapsman – forskare. Många ord skapade under förutsättningen att mannen var normen, eftersom kvinnorna inte fick utbilda sig och jobba. Den tiden är ju förbi sedan länge och visst vill vi alla moderna människor att våra döttrar ska få bli forskare lika gärna som våra söner. Bara ordet Hen i sig gör inte samhället mer jämställt, men det är ett steg på vägen.
Förvirringen som en del upplever är ju också full av möjligheter för oss att själva bilda oss en uppfattning om människan i fråga, utan att lägga fördomar om personen baserat på dess kön.

Men män och kvinnor är olika, är det inte okej? säger kanske en del utav er. Jo, absolut! Men bara för att jag och du (pekar på en kvinna) är kvinnor betyder inte att vi har mer gemensamt än du och jag (pekar på en man). Det enda vi har gemensamt är våra fysiska kön. Andra fysiska drag hos oss är helt olika. Vår bakgrund och levnadssätt är helt olika, vi kanske är olika religion och helt olika uppfattning om vad som är rätt och fel i samhället. Medan du (tittar på mannen) och jag kanske har samma politiska uppfattning, samma typ av liv och bakgrund, och ser dessutom ut på ungefär samma sätt. Alla män är inte lika och alla kvinnor är inte lika. Den biologiska likheten är ofta den enda gemensamma faktorn. Ska vi då bunta ihop alla som har blåa ögon? Svart hår? Olivfärgad hy? Tyvärr anses inte sexism lika illa som rasism, trots att det faktiskt handlar om samma sak: döma/särbehandla någon efter hur den ser ut.  

Hen är ett könsneutralt pronomen som fungerar väldigt bra i textsammanhang t.ex. nyheter där man inte kan eller bör uppge personens kön av t.ex. sekretesskäl, integritetsskäl eller där man helt enkelt inte vet personen kön t.ex. vid en stöld utan vittnen.

Carolina Gynning, som är helt på er sida, sa i en intervju angående varför hon inte tycker om ’Hen’; ”Varför kan inte vi kvinnor bara få vara kvinnor? Jag älskar att vara kvinna.” Det gör ju jag också! Att föra in Hen i vårt språk har ingenting att göra med att radera vår kön att göra. Hen ska inte byta ut Hon eller Han utan vara ett komplement till det. Det är inte en begränsning utan en möjlighet! I Finland finns redan Hen (Hän) och det landet är inte mindre könsneutralt än Sverige. 

Jag är gärna en Hon. Att föra in Hen i svenska språket gör inte mig mindre ’Hon’. Eller dig Han. Men det ger oss, barn och vuxna, ett friare sätt att tala om varandra, utan fördomar eller förväntningar. Vi tillåts vara den unika person vi är.

Språket förändras hela tiden, moderniseras och försvenskar utländska ord. Hen är bara ännu ett nytt ord som förstärker språket och gör det mer mångsidigt.
Vi är alla olika och Hen underlättar för en person att bli bedömd för sin person istället för sitt kön.   
Hen ska inte ersätta Hon/Han utan komplettera dem. Hen är synonym med person och påverkar inte ens könsroll.  Det handlar alltså inte om att radera könen.

Jag hoppas att det jag talat om ikväll har satt ljus på några av de tankar du funderingar du haft. Jag hoppas att jag svarat på några av de frågor som surrat. Jag hoppas att jag visat att vi som vill att Hen ska bli ett accepterat och använt ord i vårt språk inte är extrema fundamentalister, utan vanliga människor som ni, hårt arbetande, föräldrar, goda och unika människor.  Och jag hoppas att ni förstår att vi vill samma sak; att låta alla vara den de är.

4 kommentarer:

Frida sa...

Wow, så bra skrivet! Tänk om du fick hålla det här talet på riktigt till Hen-motståndare!

Sophie sa...

Tack!!!!
En dag kanske jag får det :)

Anonym sa...

Hej! Hur många läsare har du ungefär i månaden? Jättebra tal!!

Sophie sa...

Tack anonym! Jag vet inte, men ca 2000 st unika besökare i månaden säger min statistik app :)