måndag 30 maj 2011

Jobbiga tanker

Ibland drabbas jag av lätt panik. Det händer när jag tänker på tiden efter 1 januari 2012. När Johan ska på pappaledighet. För nästa höst, 2012, hoppas jag ha kommit in på Berghs reklamskola för att utbilda mig till copywriter. Men frågan är, vad f***n ska jag göra Januari-Juli? Jag måste dra in lite cash eftersom Johan är hemma och går på föräldrapennig. Men med vad? Jag har ju jobbat som ekonomiass tidigare. Jag tycker inte att det är så jättekul, men det är ett ganska välbetalt jobb och hamnar man på en trevlig plats kan man ha det riktigt fint. Men vem vill anställa någon i 6-7 månader? Och Hallå, är det inte ganska hög arbetslöshet just nu??

Förslag någon?

...Tänk om jag kunde försörja min familj på min kreativitet. Det vore fint. (Det är fö därför jag vill utbilda mig och arbeta som copy, för att få kreativitet i jobbet.)

3 kommentarer:

C. sa...

Jobbpanik är aldrig kul, är själv där rätt ofta... Det jag spontant tänker är, måste du säga att du bara kommer att kunna jobba i 6-7 månader? Dessutom finns det ju ganska mycket tidsbegränsade anställningar via bemanningsföretag etc. Själv har jag en tidsbegränsad anställning som jag precis fått förlängd fram till årsskiftet. Jag har dock ännu inte berättat för dem att jag inte kommer att kunna vara kvar anställningen ut eftersom jag ska ha barn i mitten av november... Jag måste ju först och främst tänka på min egen ekonomi och det är ju samma för dig! Jag tror det kommer att ordna sig!

Nicolina sa...

Hej!
Jag håller med inlägget däruppe. Jag har fått många anställningar genom att "ljuga" (dvs..försköna/vinkla sanningen lite) om hur länge jag kunde jobba. Man måste ju få in pengar, vare sig det rör sig om 3 mån, 6 mån eller 10 år. Man behöver ju inte ljuga o säga att man ääääääälskar att vara ekonomiass och aaaaaaaldirg kommer säga upp sig och att man vill vara på deras företag för eeeevigt..Man kan ju säga att just nu (stämmer) i mitt liv känns det perfekt/helt rätt med det här, men att någongång i framtiden har man drömmar om att göra si o så (stämmer också)..Att perioden mellan dessa två tidspunkter bara är 6 mån behöver kanske inte förtäljas..
Bemanningsföretag kan som tidigare person nämnt, vara ett bra alternativ!
Lycka till!
//Nicolina

Sophie sa...

tack fina gulliga ni för tips och pepp. och ni har ju rätt såklaRT!