torsdag 23 augusti 2012

Va fan?!

Nu kommer ett sånt surt inlägg om barn, kläder, könssterotyper och kvinnokroppen. Är det nån som inte orkar bry sig kan ni sluta läsa nu. (Förslagsvis hoppa till tex. Englas blogg. Hon markerar tydligt vilka kön hennes barn har. Ifall nån skulle undra. Inget ont om det. Bara inte mitt sätt att uppfostra.)
Skulle köpa trosor till E. Hade varit på kappahl tidigare och hittat dessa:




Som jag tyckte var fina, och det fanns fler, med stora och små prickar, moln och nåt annat fint men inte plutttinuttigt.
På lindex möttes jag enbart av trosor av den här typen för flickor:




Och för pojkar:




Och på hm, den här:




Och deras pojkavdelning:




Fy fan va tröttsamt. Glad att kappahl ger möjlighet att köpa nåt annat, tills jag insåg att det är just kappahl som har denna reklam:




Jeans for all. (deras slogan)
Jeans for all? For ALL? Är ni säkra på det? Helt 100? För så vitt jag vet så har de flesta kvinnor jag känner mer är 3 gram fett på magen. Vi har fött barn, ätit gott och/eller vägrar skaffa anorexia (naturligt smala ska här inte ta illa upp, detta handlar om oss som inte är det). Men nä. Reklamen visar att du duger inte om du har en päronrumpa, flebbmage eller breda höfter. Nä. Du ska vara smal och liten och helst gå omkring naken på överkroppen just med dina fasta små bröst pekades rätt fram medan hela världen tittar, dömmer och äger din kropp med sin blick.
Fy fan.
(Sa ju att jag var sur! I warned ya!)

3 kommentarer:

anna sa...

Log igenkännande när jag läste detta. Var själv nere i flicktroseträsket i våras. Jag bor i USA till vardags och här är det förutom pluttinutt också problem med passformen på trosorna. De är för smala och höga och åker vid minsta rörelse in och lägger sig som korvar mellan skinkorna (är man tjej är det lika bra att vänja sig vid obekväva kläder direkt från början eller vad...?).
Hon har ngr P.o.P's som är jättebra, men dyra(!) så när vi väl var i Sverige tänkte jag passa på att handla trosor. Jag hoppades finna billiga, bra och pluttenuttfria, vilket visade sig vara lättare sagt än gjort. Det slutade med att jag köpte Kappahl's (snarlika de du visar :)) och några pojkboxer (som nu är hennes favoriter, dels pga av passformen och dels pga av att de har krokodiler). Sedan, precis innan vi åkte hem igen, snubblade jag även över en variant tjejboxer på OBS(pierre robert) som jag nu i efterhand önskar jag hade köpt flera av för de passar perfekt!
En intressant reflektion, med det uttjatade argumentet "vi säljer bara vad våra kunder efterfrågar" i bakhuvudet, är att av de två färgkombinationer som erbjöds (aprikos-rosa och blå-lila) så fanns det väldigt få av den blå-lila varianten kvar. I vissa storlekar var de helt slut. Man kan ju inte låta bli och fundera på om detta beror på att det togs hem färre av den färgkombinationen från början, eller om det möjligtvis kan vara så att de faktiskt sålt mer av den varianten?

Sköna Helena sa...

Men alltså, är siffrorna på jeansbilderna STORLEKARNA? Om hon längst till höger är en 44 så... (Shit, alldeles för trött för att hitta på något fyndigt som jag är om hon är en 44, men du fattar. Hon är omöjligt en 44.)

Sophie sa...

Ja tyvärr tror jag det är så. SAD eller hur