onsdag 22 augusti 2012

En långvarig förlovning






Jag friade till Johan i juni 2008. Jag visste att vi inte skulle gifta oss inom ett år, eftersom vi hade bestämt oss för att försöka bli föräldrar. Men det kändes fint att ha ett löfte mellan oss, att så snart vi kan så firar vår kärlek. Nu har det gått 4 år och vi vill väldigt gärna gifta oss. Men, som med allt annat så kostar det ju pengar. Visst, vi kan gå ner till rådhuset nästa vecka och göra det, men det är inte så jag vill gifta mig, inte J heller. Jag vill vara omringad av mina vänner och min släkt, på en vacker plats, i vackra kläder. Äta god mat, dricka gott bubbel och dansa till klacken går av på skorna. Gå och lägga mig brevid J i en skön hotellsäng, rusig efter dagens kärleksfest.
Och det kostar. Allt från några tiotusen till ofantliga summor som vi inte har. Och vi lever på en heltidslön och ett CSN-bidrag/lån. Så nä. Det dröjer ett tag. Men åh vad jag längtar. Efter festen, möhippan, klänningen, J i finkläder bredvid mig när vi går från sambos till äkta makar. Snart.

Uppdatering: Jag är alltså inte missnöjd med detta, utan konstaterar mer fakta. Vi vill varken gifta oss utomlands eller för oss själva och sen ha en fest. Vi vill ha ceremonin och festen tillsammans eftersom det känns viktigt och bäst för oss. Vi vill inte bara "få det gjort" utan väntar hellre tills vi har möjlighet att spara ihop till ett enkelt (och billigt) bröllop. Vilket inte kommer att dröja allt för lång tid tror jag. 2,3 år?

6 kommentarer:

cruella sa...

Var och en drömmer som den vill, men om.det inte är herrgårdsbröllop med hundra gäster du ser framför dig.så går det att göra ganska mycket on a shoestring och få allt det fina du räknar upp. Fastna inte i additionsstress och beskrivningar av stereotypa vansinnigheter mwd wedding planners och allt möjligt onödigt. Jag har varit på flera personligt ordnade bröllop som verkligen inte saknat något, vare sig vackra kläder, fin ceremoni, glada vänner eller dans och god mat. Lösge ett inlägg du skrev om resor för ett tag sedan - slå ihop dessa längtor och gift er utomlands, bara ni med vittnen. Och så firar ni med en fest för vänner med dans å allt när ni kommer hem:)

Sophie sa...

Cruella, det är verkligen inget herrgårdsbröllop jag drömmer om. Goss nej jag är inte en sån som vill ha en stor puffig klänning och duvor som flyger ur en bur..! Vi vill ha ett ganska enkelt bröllop, fast fint och mysigt och härligt.
Och vi har tänkt igenom alla möjligheter, bland annat gifta dig utomlands och det vill vi inte. Vi vill att de som kommer ska vara med under ceremonin. Det känns viktigt för oss.
Men även ett enkelt bröllop kostar pengar vi inte har, just nu. Så är det bara med vår ekonomi.

Annika sa...

Men att ni inte gifter er borgerligt först då, och sen väntar med festen tills ni har pengarna? Tänker att många brukar gifta sig borgerligt just när de fått barn, för att förenkla.

Sophie sa...

Annika; vi vill inte göra så, vi vill inte förenkla det. Vi vill ha alla där på ceremonin det känns viktigt för oss. Inte bara att ha en fest.

Kicki sa...

Åh vad olika man kan tänka :). Vi har varit förlovade i kanske 15 år. Jag gillar vanligtvis stora fester m.m. men i fallet giftermål vill jag bara hitta ett bra datum, en snygg klänning och en snygg frisyr och sedan gå och gifta mig/oss borgligt med barnen och min bror som vittne. Det är av juridiska skäl vi vill gifta oss, för barnens skull. Alla de där löftena och Gud m.m. vill jag inte ha :). Hoppas ni snart får ihop pengar så att det blir ett bröllop!

Sophie sa...

Haha ja vi är alla olika, jag gifter mig för att jag vill befästa vår kärlek, och kommer inte ha ett endaste ord om Gud med eftersom jag inte tror på Gud och skulle ALDRIG gifta mig i kyrkan.