fredag 9 april 2010

Lägesrapport och en viktig fråga

Å min gud. Jag är så trött. Jag tänker inte berätta varför förrens på onsdag nästa vecka, men NEJ, jag är inte gravid!

Men; Trött mamma + kinkig bebis = not a great combination...

Elsies fantastiska utveckling sista två veckorna har varit kul att se, men den har en baksida. En mörk, ondskefull baksida. Nja. Ondskefull vet jag inte, hon är ju bara en liten tösabit, men jobbig iaf... Nåväl. Hon som normalt somnar när man lägger ner henne ska nu buffas eller vaggas till sömns, helst i famnen och sen i sängen. Annars somnar hon inte, utan bara gråter. Igår frågande Johan om jag tyckte vi skulle köra nån metod, men jag håller fast vid att detta är en fas (precis som nattskräcken) och snart är hon ute ur den och somnar bra igen. För hon sover ganska bra, ibland vaknar hon och vill ha nappen men de flesta nätter sover hon rakt igenom. Hon vaknar dock lite tidigt igen, runt 5.30 snåret, trots mörkläggning och allt (det funkade toppen första tiden). Men inte varje morgon. Så det är ok.

Och dagtid är hon kinkig och mammig. Speciellt när vi är hemma och softar. Hon kan sitta och leka med sina saker och så plötsligt; WAAAAAAAH. Hon verkar inte ha gjort illa sig, inte bajsat, inte hungrig, inte trött, bara... mammig. Eller pappig, det räcker oftast med att nån utav oss tar upp henne så är allt bra igen.

Men är man ute och går, lunchar, är hemma hos nån annan bebis eller gör vad som helst utanför hemmet, så är hon för det mesta glad. Hon verkar älska att vara med människor min lilla sociala unge. Härliga unge.

Där kommer nästa punkt på dagordningen upp; vagnen. Vi har ju haft vår fina 80tals vagn tills den gick sönder och skaffade då en billig 'sålängevagn'. Problemet med den är att ryggstödslåset inte funkar (enbart liggläge = värdelöst) och dessutom är den inte vändbar och jag känner att mycket snart kommer Ärtan att vilja se mer än bara sin mamma. Jag har hittat en Brio Happy på blocket från 2005 för 2000 kr. Vad säger ni? Är det ett kap, ett rån? Är det en bra vagn? Dålig vagn? Hjälp mig!!!

Alla barnvagnstips välkomna, speciellt Brio (vill bara ha fyrhjulingar och 'fasta' hjul dock!).

4 kommentarer:

Ina sa...

De jag känner som haft Brio Happy har varit jättenöjda, men jag vet inte riktigt när det gäller priset - det finns ett flertal nyare Happy på blocket som är i nästan samma prisklass..

Sophie sa...

de andra på blocket ligger ca 1000 kr över, om man kollar sthlmsområdet, där jag bor. tycker du jag ska köpa en nyare?

Atomflickan sa...

Jag känner så väl igen det där med hur Elsie beter sig för tillfället. Vi har det precis likadant hemma. Fast Noah är mer vaken på natten kan vi sammanfatta det med :). Vi kör också med mantrat "det är bara en fas".

Ina sa...

Jag hade köpt en nyare tror jag...åh det är så svårt, barnvagnsdjungeln. När dottern bara ville sitta framåt köpte vi en Emmaljunga scooter och den har varit perfekt, den går ju dock inte att vända på..