måndag 23 januari 2012

MÄNNISKA ELLER KÖN?


Jag blir så förbannad.

Jag tittar nuförtiden nästan dagligen in hos UnderbaraClara (eftersom min osunda avundsjuka har dämpats och jag nu kan titta in hos ambiösa människor utan att få ångest). Jag kommenterar sällan, mycket av lathet (dummadummajag). Men häromdagen skrev jag ett enkelt meddelade; "Vad fin han är lilla Bertil. Kram till er." Jag kände att jag ville visa att jag fortfarande läser (vi har bloggat exakt lika länge och hon läste min de första åren iaf) och att jag trots att vi har mycket olika åsikter om många saker så är jag imponerad av hennes sätt att förvalta sin blogg och bygga sin karriär.

Jag kollar in på det inlägget jag kommenterade för några dagar sen och möts av den ena knäppa kommentaren efter den andra. Jag känner mig tvungen att ta upp detta igen, ämnet om barnkläder. VAD HÅLLER FOLK PÅ MED? VARFÖR kan inte en pojke få ha en blommig hatt utan att folk ska tycka att det är konstigt? Vad är det för bakåtsträvande kvinnor som tycker att pojkar måste vara pojkar och flickor vara flickor??? Har ni varit utanför dörren? Har ni märkt att barn mobbas, flickor våldtas och unga män tar livet av sig och kvinnor har FORTFARANDE längre lön än män FÖR SAMMA JOBB. VARFÖR???? Jo, för att vi inte lär vara barn att respektera alla människor, oavsett vad de har på sig och hur de ser ut. För att flickor inte är sexobjekt. För att pojkar också har rätt till känslor och att uttrycka dem. OCH FÖR ATT VI INTE LÄR VÅRA BARN ATT KVINNOR OCH MÄN ÄR LIKA VÄRDA. Och den som inte tror att det spelar nån roll om man behandlar pojkbebisar och flickbebisar olika måste vakna. Alla har rätt till rosa. Alla har rätt till att vara arga. Alla har rätt att kramas och gråta. Alla har rätt att känna att de inte döms efter deras utseende. Vill du bli behandlad som människa eller kön? Är svaret människa; Sluta stoppa in bebisar i fack.  Och sluta för fan med det har löjliga näthatet. Gå ur bloggen och ta bort den från länklistan om den är så störig. Ge fan i att odla detta hat.

Fan va arg jag blir av det här.

5 kommentarer:

Joanna sa...

ja suck och fy i jävla helvete.

jag orkar aldrig läsa kommentarerna på den bloggen längre, det är så fruktansvärt tröttsamt att se diskussionen utvecklas till sådan ilska, och denna tröttsamma diskussion om vad barnet ska ha på sig.

blommigt? allvarligt?
jag hade aldrig ens tänkt TANKEN att det skulle höra till tjejer, det är upprörande/skrämmande/skrattretande/tröstlöst att inse hur många det verkligen finns som tycker det.

Sophie sa...

nä inte jag heller, men just denna gång gjorde jag det och blev helt matt. hon har ju tagit action på det nu. klokt.

Maria sa...

Varför heter din dotter Elsie och inte Nisse eller Kalle, och varför heter din son Helge och inte Stina? Vi markerar våra barns kön och det är inget fult. Vissa vill göra det genom kläder också, andra inte. Whats the big deal?

Sophie sa...

Maria, läste du ens mitt inlägg? För du verkar ha missförstått det mesta av det. Bla. har jag aldrig sagt att det är fult att 'markera' sitt barn kön. Och 'The big deal' är att många människor inte reflexterar över konsekvenserna av sitt handlade. Jag har inget emot att man klär sin dotter i rosa eller sin pojke i blått, men jag vill att man lär sina barn att de kan bära ALLA FÄRGER. Att de kan leka med bilar eller dockor eller både och. Att deras kön inte är en begränsning. Och att alla våra olikheter är en TILLGÅNG.

Maria sa...

Jo, jag läste ditt inlägg och nu har jag läst igen. Jag tror jag fattar att du tycker att vi ska lära våra barn att alla är lika mycket värda och att flickor och pojkar ska få samma förutsättningar och behandlas lika. Detta kan man bla lära barn genom att visa dem att det är okej att känna och visa alla typer av känslor, att ge dem både bilar och dockor att leka med och att klä dem i alla möjliga färger. Jag fattar det också som att din upprördhet grundar sig i att folk kommenterat på bilden av Bertil i blommig mössa, och att de tyckte det var konstigt att han hade tjejmössa.

MIN poäng var vi alla markerar kön på våra barn och eftersom det finns en lång tradition av att göra det med kläder, kanske det inte är så konstigt att vissa reagerar. (Fast jag håller med dig om att det är dumt och onödigt att fälla dessa kommentarer och dessutom i en tråkig ton) MEN det behöver ju inte betyda att de som reagerar på Bertils blommiga mössa uppfostrar sina barn ojämställt och att pojkar som inte får bära rosa blir våldtäktsmän, om man nu ska hårddra det. Det var det jag menade, även fast det kanske inte var så tydligt.

Jag tror iaf att det viktigaste jag och min man kan göra för att vår son ska lära sig att respektera andra är vi lever så jämställt som vi kan, att vi pratar gott om andra människor, att han får se en pappa som älskar och respekterar sin fru. jag tror inte det hänger på om vi sätter på honom klänning eller inte (fast alla får såklart göra precis som man vill).

Så tänker jag.

Ha det fint