tisdag 2 april 2013

Arg som ett bi. Men försöker få ner något vettigt.

Ni har säkert inte missat Blondinbellas inlägg om hen mm. Jag nämnde häromdagen att jag ville skriva om det men inte hade orken. Nu har flera andra skrivit väldigt bra om det, bl a HanaPee. Läs gärna, jag kommer bara kortfattat skriva lite om vad jag tycker och HanaPee uttrycker sig mycket bra. 

Människor med åsikter som Blondinbella finns det många, och jag inbillar mig inte att jag ska kunna ändra alla deras åsikt. Men det gör mig fly förbannad när BB, som är en offentlig person samt förebild för många unga skriver ett sånt otroligt fördomsfull och översittaraktig inlägg. Faktum är att jag känner mig både arg, ledsen och LESS samtidigt på hela alltet.
Detta tex: Att skapa ett jämställt land handlar ingenting om att ta bort det som är typiskt manligt eller kvinnligt. Det är inte de som är i vägen. Va en stark förebild och stå upp för dig själv snarare än att dra på dig offerkoftan för det du har mellan benen. Det är inte det som är problemet. 
Jag kan villigt hålla med om den första meningen, men BB har här missförstått typ 99 % av alla som är för hen och genusförbättringar. Mer om det sen. Men denna mening: "snarare än att dra på dig offerkoftan för det du har mellan benen"...  Den är så förolämpande. Som om alla som tycker att män och kvinnor inte är jämställda (vilket vi INTE är, trots att vi jobbar på det), eller alla som tycker att kvinnor i vissa situationer har sämre förutsättningar (vilket de HAR, i arbetslivet, på löner, i våldtäktsdomstolar mm mm mm jag kan fortsätta den här listen för den som önskar); är några sorgliga fittor i offerkoftor! OK jag vet att jag nu lägger orden i munnen (eller hur man ska säga) på BB, men det är så jag uppfattar hennes inlägg om detta. Jag. Blir. Så. Trött.

Jag ska dela med mig av ett arbete jag skrivit i skolan nyligen i ämnet, som får avsluta mitt agro-utbrott för denna gång. Jag hoppas ni orkar läsa den, för det är den faktiskt värd.

-->
Hur kan vi göra samhället mera jämställt med hjälp av språket?

Jämställdhet, det måste börja med lika lön för lika arbete! Frustade en bekant till mig nyligen när jag började prata om det ständigt aktuella ämnet jämställdhet.  Inte nödvändigtvis, försökte jag men tillade snabbt att det såklart var en viktig del, men inte den viktigaste.

För vart börjar det egentligen, ojämställdheten? Börjar den först när vi kommer ut i arbetslivet och upptäcker att Magnus i båset intill tjänar 2000 kr mer i månaden trots att vi började arbeta samma dag och utför samma arbete? Den kanske märks först där för vissa, men andra har sett det sen barnsben.
Jag tror att det börjar redan i barndomen. Hur vi behandlar pojkar och flickor olika, varesig vi tror det eller ej. Och då framför allt, hur vi talar med dem. Barn lär sig tidigt i livet att mannen är normen. När vi leker: Titta vilken liten rolig gubbe! När vi lär; Titta på den här Nallen, han är brun. När vi uppfostrar; Man ska inte avbryta den som talar. Vad detta lär barnen är att mannen är normen och kvinnan avviker från normen. Jag säger inte att vi ska börja säga ”Kvinna ska inte avbryta den som talar” eller kalla alla leksaker för gumma eller hon. Det är mycket lättare än så. Till exempel; testa att då och då byta ut man mot det mer könsneutrala en; En ska inte avbryta den som talar. Det låter lite konstigt till en början, men en vänjer sig snabbt (se, där kom det till användning). Vissa leksaker kanske kan vara gubbar, andra gummor och några figurer, ett lite mer könsneutralt och fritt ord. Och nallen kanske kan få vara hen? Så kan ormen vara en hon och apan en han? Bara man blandar. Och inte låter han och man vara ett ord som slentrianmässigt används för det som inte uttalat har ett kön. Vill en extra äventyrlig kan en ju kalla Barbie för han och se hur barnet reagerar. Om barnet invänder kan man få en intressant diskussion om könsroller och transsexualitet som förhoppningsvis lär barnet något om världen vi lever i. Fortsätter barnet bara leka så behöver man kanske inte lära barnet något, utan kan lära sig något från hen; skit samma vilket kön Barbie har, läcker klänning har han iallafall.

Om man växer upp med ett samhälle där mannen är normen är det kanske inte så konstigt att jämställdheten har blivit en kamp för att höja kvinnans status i samhället. Men tänk om alla barn sedan spädbarnstiden lärde sig att människan är människan, och inte man och kvinna. Att det endast är ett kön, varav man tillhör den ena. De är lika bra, lika starka, lika viktiga. Och de är olika på massor av sätt, precis som inget träd är det andra likt. Varken kvinnan eller mannen är normen, för vad kan vara är norm när vi alla är olika? Kanske kan vi påverka nästa generations jämställdhet med bara våra ord. Om vi talar till varandra mer jämställt, så hör barnen det. Och ni vet hur det är, barn gör inte som vi säger, utan gör som vi gör. Eller i det här fallet; pratar som vi pratar. Vi måste börja, men vi måste börja med barnen. Lär dem, så lär de oss och resten av vårt framtida samhälle.   

Min bekanta då? Nej, jag lyckades inte övertyga henne den gången. Men jag hoppas att jag framöver ska få chansen igen, för hennes barn blir en dag del av samma vuxensamhälle som mina barn. Och tänk vad fint det vore om henne son och min dotter kunde få samma lön för samma arbete.

2 kommentarer:

LindaE sa...

Bra skrivet Sofie!

Blir så besviken på BlondinBella. Brukar inte läsa hennes blogg, men trodde faktiskt att hon var mer vettig än vad andra påstått.

Det här inlägget och det angående tatueringar fick mig att ändra min åsikt.

Känns så tragiskt att en så driftig kvinna, som skulle kunna vara en jättebra förebild, ska ha såna värderingar.

Unknown sa...

Tack Linda!