onsdag 18 juli 2012

Downside

Jag är väldigt glad att jag kom in på en sån spännande utbildning och ser fram emot att börja plugga. Även skönt att veta vad jag ska göra det närmaste tre åren. Men en sak är riktigt oskönt. Ekonomin. Studiemedel i tre år. Alla drömmar om en solresa med barnen är bara att glömma. Weekendresa med min fina Johan. Glöm. Jag ska vara glad och tacksam att vi kan göra de Sverigeresor som vi gör.
Men å vad det sticker till i hjärtat när folk reser iväg eller planerar inför det. Igår frågade min vän om vi inte kunde åka till ett skitmysigt ställe i sardinen med våra pojkvännen i höst. Ja, tänk va mysigt. Men sånt där kommer dröja många år innan vi kan göra...




Ingen charterresa till barnvänligt paradis. Ingen englandsresa till mina älskade vänner där borta med pub besök och annat nödvändigt. Ingen Floridaresa och hälsa på kusinerna. Ingen romantiskt getaway för oss trötta och romantiskt utsvultna småbarnsföräldrar.

Och jag är tacksam över allt vi har. Men ändå. Turkiet. Thailand. Florida. London. New york. Barcelona. Sardinien... Kanske. Sen.

4 kommentarer:

clara sa...

Jag tog maxlån och max bidrag när jag pluggade med barn. Då fick man ut nästan 11 tusen och det gick rätt ok ändå. Sen jobbade jag på sommaren och tog skolledigt en vecka på hösten och åkte någonstans, en gång.

MEN du kommer antagligen få ett bra betalt jobb efter skolan. Om ni har praktik också (hoppas) är chansen ännu större. Så du får peppa inför det. hej framtid som höginkomstagare... Jag är lite avis på dig och din utbildning!

Anonym sa...

Jamen tänk på alla resor ni kan göra sedan, när du är färdig och har fått ett bra jobb! Det är ändå inte så fantastiskt som man tror att åka över halva jordklotet med små barn som lika gärna ( eller hellre?) badar i en plaskdamm.....
Jag och min man är båda färdiga med fleåriga högskoleutbildningar, tyvärr till yrken där men tjänar ett par ören i månaden, vi kommer troligtvis aldrig att kunna resa sådär med barnen. Men det är nån heller inte det viktiga. Bättre vara lycklig varje dag än bara en vecka om året tänker vi......


Annika

Koftan sa...

Åh den där känslan att man måste vänta. Jag har inte ens några barn än, min sambo pluggar medan jag jobbar, och nu när jag har semester så sommarjobbar ju han. Vi kan göra några utflykter tillsammans, men inte göra några större resor. Jag vet kanske inte hur brajag ändå har det. Men ändå, känslan när "alla andra" bokar resor.. åhå.

Sophie sa...

Tack alla tre, det r klart att det känns bra att efter utbildningen förhoppningsvis kunna tjäna gott nog för semestrar för familjen. Men ibland som du koftan, så känner man bara avund för NUET, det kan man inte låta bli...