onsdag 19 maj 2010

När man blir arg på sig själv

Ibland händer följande.

När jag knappt kommer i mina nyköpta 'jeggings' (vilket jävla fult ord f.ö) för att det sväller ut galet runt höfter och mage och lår så svär jag och lovar att aldrig mer äta nåt godis eller onyttigt. Men sen kommer Johan hem med pulverchockladpudding till mig för att jag är sjuk (som man inte har tid att vara när man är mammaledig, men trycker bara i sig alvedon och ipren och massa kaffe och kör på), ja, då måste man ju äta. Sen är det högsommarvärme och man har gäster andra dagen och då kommer han hem med öl och chips. Ja, då måste man ju äta. Och dricka. Annat vore ju tokigt. Jag jobbar hårt för att hitta tid att träna, men nu är jag sjuk och Johan borta en massa på kvällstid. Jag vill bara bli av med det värsta, inte bli värsta smalisen igen. Bara fin. are.

4 kommentarer:

Hanna sa...

Det är bara karaktär som gäller, man måste helt enkelt säga nej. När man väl bestämt sig är det en befrielse att veta att nu kommer det ordna sig. Sluta ät kolhydrater är ett bra tips. Sunt? Sunt strunt.

Joanna sa...

men snart sophie då är även jag föräldraledig och jag vill så gärna bli av med sväll jag med så vi kan gå runt hela stan med våra barnvagnar och skrika dö fett dö tillsammans.
det blir fint.
och så pausar vi vid alla mysiga fik och äter bullar och skriker dö fett dö och ibland någon kväll kan vi ta en öl och också skrika dö fett dö.

några hekton ska vi nog springa ifrån.

Anonymous sa...

Ok, nu skall du få mitt tips. Det funkade för mig. Jag är tillbaka till min matchvikt som jag hade innan jag fick något av mina barn. Jag har gått ner 2 klädstorlekar (nästan) och kan ha kläder igen som har hängt i garderoben i 6 år. Detta tips innebär inte att du måste ha 'karaktär', ingen självsvält eller försakelser, galna dieter eller hetsträning heller för den delen. Det är så enkelt, funkade det för mig, så funkar det för dig.
Ät som vanligt, precis det du tycker är gott, MEN när du känner att om 2-3 tuggor är jag mätt. Sluta ät då. Den första veckan, kan du känna dig lite hungrig 5-10 minuter efter du har slutat äta, men efter en liten stund, när kroppen börjar smälta maten så blir du mätt.
Problemet vi västerlänningar har är egentligen inte vad vi äter, utan hur mycket. Vi äter för stora portioner i förhållande till vad vi gör av med. Mirakelkuren är alltså att gradvis minska dina portioner till den energimängd din kropp behöver för att må bra, på sikt så fixar kroppen det själv (jag tycker inte om att vara proppmätt längre, det var jag ofta förut, jag åt lite mer mat bara för att det var så gott, jag klarar inte det längre). Så enkelt är det. Det måste ske långsamt för att gå och att vara småhungrig funkar inte, då åker den där påsen med Ahlgrens bilar lätt ner i magen, tillsammans med en chokladkaka och en läskt.
Förresten, sluta med läsk och juice (om du dricker mycket sånt).
Sedan i December har jag gått ner 6 kg, tappat sötsuget och är piggare och mår bättre helt enkelt. Jag har lagt bort min kroppsfixering och orkar mer av sånt som jag tycker om (som att löpträna och cykla osv.)
Jag tror stenhårt på att den här metoden är den enda som verkligen funkar, bara för att det är en så minimal förändring som behövs.

Lycka till!
/annika

Sophie sa...

hanna: jag äter redan i princip inga kolhydrater.
joanna: din diet är den bästa. egentligen. speciellt den delen om du och jag och ölen.
annika: ditt tips är superbra. det ska jag leva efter from nu! TACK!