torsdag 15 oktober 2009

Nattliga bestyr

Elsie har legat i en spjälsäng med ena sidan (den mot min säng) öppen. De andra sidorna har jag hängt mysiga filtar på så att det ska kännas ombonat och mysigt. Men så häromdagen var det dax att montera om den så att den får fyra spjälsängsväggar och hon hamnar lite högre upp. Men sen vi gjorde denna ommontering har hon gått från att ha sovit ett långt pass från 19-20 till 03-04 tiden (lyxigt värre), få mat och sen somna om till ca 06, till att vakna vid 01-02 tiden, sen igen, vid 04-05 och sen inte riktigt få ro att somna om igen. För en del mammor förstår jag att detta låter väldigt lyxigt, men Elsie har skämt bort mig med sina tidigare braiga sovrutiner att jag nu är dubbelt så trött... Jag misstänker att det har att göra med att hon vaknar och allt ser lite annorlunda ut och att hon ska vänja sig... Vi har dessutom samtidigt börjat med ersättning om kvällarna för att förbereda henne på lördagen så hon och Johan ska vara själva hela kvällen och natten. Jag hade hört att ersättning ska göra att de sover längre, men så är icke fallet med denna lilla dam. Erfarenhet något? Tips? Råd?

Skulle hälsat på mitt förrförra jobb idag men jag avbokade så att jag och Elsie ska få vila (jag) och sova (hon) hemma på dagen. Hon har sovit väldigt mycket i vagnen sista veckan.


4 kommentarer:

Kicki sa...

Nämen ni är ju så söta! Underbart :).

Anonymous sa...

...hon kanske är inne i en rejälare tillväxtperiod och behöver äta mer och oftare? Det kanske är därför hon vaknar fler gånger på nätterna nu.
/annika

cruella sa...

Hunger är inte enda anledningen att nattbebisar vaknar. Så enkelt är det. Sömnmönstret är annorlunda än hos vuxna. De är uppe vid ytan, i REM-sömn, en gång i timmen i stället för med längre mellanrum.

En del sover bättre med ersättningen, väldigt många gör det inte.

Varför ändrade ni sängen?

Sophie sa...

cruella: för att steg för steg vänja henne vid att ligga helt själv i egen säng. Den står kvar intill mig nu, men ska lite längre fram stå mot väggen och efter jul (eller nåt) ska hon få eget rum är tanken. Om allt rullar på bra vill säga.