söndag 25 oktober 2009

I ditt badkar

Pengar till massage och ansiktsbehandlingar i drivor hemma? Bry dig då inte om att läsa detta. Om du som jag däremot, är fattig men både vill och tycker om att ta hand om ditt fina ansikte kommer här ett tips på en helt fantastisk peeling och ansiktsmask. Len som en babyrumpa blir man!

Blanda strösocker och olivolja till en massa. Ta en stor tesked närproducerad och ekologisk honung på ett litet fat. Ta med din små skålar och två små skedar och lägg dig i ditt varma bad. Börja med att peela ansiktet med socker- och olivoljemassan. Glöm inte halsen. Skölj av med rent vatten och badda ansiktet med en ren handduk. Vila en stund innan du börjar massera in honungen i ansiktet, bit för bit från hårfästet ner till halsen. Var generös, men inte så det rinner. Låt masken ligga på minst 10 minuter eller så länge det känns skönt. Skölj av med rent vatten och badda försiktigt torrt.

När du kommer upp ur badet skölj av ansiktet med rikligt med kallt vatten. Superskönt när man är alldeles varm och svettig efter badet. Smörj sen in ansiktet med din nattkräm eller som jag; jojobaolja med några droppar eteriskolja tex lavandin super (fråga vilken som passar dig). När den fått verka en stund lägger jag ibland på min vanliga nattkräm, men oftast så räcker det med oljan. Är du osäker på hur din hud mår bäst rekommenderar jag varmt att kontakta en moonsun i Stockholm eller dyl salong på din hemort.

Mer om min hudvårdrutin kan du läsa här.

3 kommentarer:

beyondsizes sa...

Det där lät ju underbart. Måste provas när jag väl får chansen att bada ensam, vilket inte är så ofta.

Kram

Anonymous sa...

Jag är inte helt hundra på vad det heter i Sverige (antagligen samma) men bakpulver är otroligt bra för ALLT. Jag tvättar min pannlugg med det på morgnarna när jag har bråttom. Min pojkvän använder det för att ta bort dålig lukt i vintage-jackor etc etc. Bra tips för såväl den fattiga som den smarta!

Mia

Anonymous sa...

Matsoda var det jag svamlade om, inte bakpulver!

Mia