fredag 23 oktober 2009

Elsie på gymmet




Det finns en miljon böcker om barn och barns utveckling. Jag gillar att läsa om det, får mig att känna mig mindre ensam i allt det nya. Men det kan ge en väldans massa ångest oxå. Nu borde hon kunna det där, kunna göra så där, vara såhär... osv. Men jag tycker jag är duktig. Jag läser och behåller det som känns bra. Resten hivar jag ut i hjärnan så som avsnitt av ett 'Vänner' två minuter efter eftertexterna. Elsie är en människa och vi är alla olika. Jag försöker ge henne den stimulans hon vill ha. Ibland blir det baby-gymmet helt själv en lååång stund (mamma hinner dammsuga, kamma håret el dyl), ibland blir det att läsa en saga med henne. Men ibland blir det att slappa framför tv (tvi vale, ingen tv innan 2 år! AAAAAAAAAAAAH) eller läsa Clas Ohlson katalogen tillsammans. Allt lika mysigt. Och jag inbillar mig utvecklande. Utom möjligen det där med TV, det kan ge mig ångest. Mänsklig läbbig ångest.

4 kommentarer:

Klara sa...

Va fin hon är, din Elsie! Jag är imponerad aV att du lyckas ta så bra bilder. Jag lyckas alltid bara få suddiga eller sura bilder, en och annan förvånad min ibland. Iåförsigså är min Ester en bestämd en ("Le och pussas? Ånä!"). När det gäller det andra med ångesten så vet jag vad du menar, men bara det inte är för ofta så har väl ingen dött av lite tv? Bara man pratar och gosar med sina barn så blir det nog bra, och det gör du ju säkert. Vadmysigt det låter med det där långa dagarna tillsammans, nu fick du mig att sakna föräldraledigheten.

(Förresten så använde jag en adress till min nya blogg som identitet. Den kommer jag inte starta upp än på någon månad, om du undrar vem i helskotta jag är då finns jag t ex på www.modette.se/klaralykke sålänge)

alma sa...

Ja, Elsie verkar inte ha något emot att mamma tar 2000 bilder på henne varje dag (typ...). Det enda rådet jag kan ge är att lägga/sätta henne på hennes favoritställe när hon är som piggast och sen se till att det finns massa naturligt ljus, stänga av blixten och sen smyga fram och bara ta massor av kort, gärna med fokusen på oliak saker, det blir ofta så fina kort då. Hon behöver ju inte le, för du tycker ju att hon är finaste på jorden ändå :)Lycka till!

Ulrika sa...

Ja, jag håller verkligen med, superfina bilder! Så klara och så fina färger. Vad har du för sorts kamera, jag funderar nämligen på att köpa en ny.

Sophie sa...

Ulrika, jag har en Canon eos 400d den är jättebra!