onsdag 31 december 2008

Jag har något roligt att berätta.

Anledningen till att jag de senaste tre månaderna varit gråmlig, trött och lite deppig är egentligen ingenting att vara deppig över alls. Tvärtom skulle man kunna säga.

De senaste tre månaderna har jag mått illa 24 timmar om dygnet, svällt upp, däckat kl 19 av trötthet varje kväll. Känner ni igen symptomen? Just det. Jag har en liten, liten människa i mig. Jag är just nu i vecka 14 och illamåendet börjar bli bättre, tröttheten avta så smått och svullnaden större och större. Jag har inte fått nån gullig kula ännu, utan är 'bara' svullen från strax under bysten och ner. Ser mest ut som jag ätit för mycket. Vilken är delvis sant, eftersom småätande är det enda som hållt illamåendet i schack.

Så framöver här på bloggen blir min 'nya utmaning' att försöka se någolunda snygg ut när kroppen växer åt alla håll (jag lär svälla upp till en ballong överallt, tillskillnad från Expressen-Cecilia som såg lika smal ut som vanligt överallt utom på magen). Det ska bli intressant. Jag har redan fått ärva en del saker av min kusin i USA och en vän som gått ner en massa i vikt sista tiden ska låna ut en del. En del lär jag väl köpa, men mamma-klädutbudet är inte riktigt min smak... Så det ska bli intressant. Frustrerande ibland kan jag tänka mig. Speciellt för mig som älskar 50tals midjan. Oh well, det är en kort period av ens liv. Kort och spännande.

23 kommentarer:

Linda sa...

Åh vad roligt! Grattis!

miri sa...

wow! nu fick jag rysningar, vad häftigt.

grattis vännen! fan va roligt och spännande :)

Ellen b sa...

Åh vad spännande! Det ska bli jättekul att se hur du tacklar klädutmaningen, jag är själv gravid med mitt första barn så jag vet hur trist det kan vara när man är klädintresserad att plötsligt mötas av den härligt klämkäcka "mummystyle" som råder på avdelningarna för mammakläder... Jag gillar också midja, men har kört en grej som funkat rätt bra, nämligen ett lite smalare skärp strax under bysten, ovanpå magen. Snyggt med t ex ett smalt nitskärp till herrskjorta eller brett band i fin rosett om man har lust med nåt mer gulligt. Grattis så jättemycket och gott nytt år!

Katarina sa...

Åh vad underbart! Grattis Alma och gott nytt år! :)

Världen enligt J. sa...

Grattis!

Graviditetskläder är ett enda stort mörker...i alla fall om man inte vill gå omkring i blommiga omlottunikor och snickarbyxor. Jag överlevde i mjuka Nansokjolar och en och annan H&M-trasa. Det gäller att satsa på fina strumpor, halsband och koftor.

Josefine sa...

Grattis till er båda (eller alla tre kanske man ska säga)! Hoppas att hela graviditeten förlöper väl och att du hittar en massa kläder du känner dig snygg i... fattar verkligen mammaklädesavogheten. jag har sett de där kläderna på H&M och herre gud. it's a no no. gott nytt år också.

Démo Forever sa...

Grattis!
Vilken fin nyårspresent!!!!

memilla sa...

Åh, va mysigt och kul! GRATTIS!!!
GOTT NYTT ÅR!!!

man sa...

Åh, tusen och tusen grattis - vilket firande! ;~)

Anna-Karin sa...

Jättestort grattis!!

Kicki sa...

Grattis! Vad roligt! Men jag tyckte nog att jag hittade ett och annat att sätta på mig under mina två graviditeter. Det gäller bara att vara underfundig :). Lycka till!

Little Peaché sa...

Åh grattis hjärtat! Så fantastiskt!
All lycka önskar jag er!

Stor kram på dig

matilde sa...

men jissus, man gratulerar!

Fatima sa...

Massor av grattis till dig ! All lycka!

kajsa sa...

Ååååååh Sophie! Grattis så sjukt jäkla mycket. En beeeeeebbe! Hoppas verkligen att vi får träffas snart så jag får krama dig jättemycket och klappa lite på bebisen i magen. Oh!
KRAMAR

Anna krimskrams sa...

Stort stort grattis!! Åkte du pendel mot Sickla udde på nyårsafton? Antingen var det du eller din dubbelgångare :)

www.vardagsmat.blogg.se sa...

Hurra! Glädjens fest!!

Sköna Helena sa...

Jag vill ju faktiskt säga grattis här också - fast jag något förvirrat och överväldigat ju redan har sagt det ett par gånger över telefon! Så: GRATTIS!! Hoppas vi kan ses snart igen - skvallra om resan och magen och annat trevligt! Puss o kram från mig

Karin sa...

Hurra och grattis! Vad kul!
Har själv en son på 3 år och han är det bästa jag nånsin gjort.
Grattis igen!

Saturnine sa...

Grattis, grattis! :D

alice in undercity ♥ sa...

GRATTIS!!! 2009 kommer bli ett toppenår för er. Kramis

Linnea sa...

Åh, här tar man jullov från allt vad bloggläsning heter och så tittar jag in här igen och ser det här :) Vilken spännande nyhet! Och GRATTIS! Jag tror faktiskt att du, som är mästare på fina outfits, kommer att vara lika snygg även när magen växer!

Joanna sa...

och här kommer även jag.
tusen år senare.
och utropar hurra precis lika exhalterat som alla andra.
hurra!
inte för illamåendet, inte för tröttheten men för allt det andra.

tycker också det ska bli knepigt med klädval till en större gravidmage.
och har på sista tiden funderat över:
var tar alla gravidkläder vägen?
man kan hitta vardagskläder från alla möjliga årtionden på second hand.
men väldigt sällan gravidkläder, som ju borde vara de kläder som nöts minst på.
eller hade man bara ett gravidplagg och bar det intill förbannelse till den dagen barnet kom ut?

lycka till i alla fall.
med det nya tillståndet och sedan med det nya livet.