torsdag 18 augusti 2011

Det här med Facebook

Jag har bestämt mig. Nu slutar jag statusuppdatera på Facebook. Slutar skryta om mitt härliga liv och slutar i samma stund klaga över hur kämpigt allt är ibland. Plockar bort appen (nja, nästan, ska fortsätta fb:a för Ugglalalas räkning, så den får vara kvar, men ej på första sidan och får BARA användas till Ugglalalas fb-sida.) Det kan vara lite svårt, att vänja sig av med något som varit en ganska naturlig del av vardagen, tänka ut roliga uppdateringar, lägga upp tjusiga bilder på sina vackra barn och slänga ut förfrågningar om musik-tips mm. Men jag ska klara det. Jag ska bli facebook-fri.

Ja, inte helt fri. Jag kommer inte begå fb-suicide. Jag kommer ha kvar den så att jag kan bli kontaktad där och få inbjudningar mm. Jag kommer nog läsa andras statusrader och kanske ibland trycka på 'gilla' knappen. Men ungefär där går gränsen.

Hur känns det? Känns bra. Lite befriande. Lite läskigt! Kommer jag gå miste om massor? Kommer jag bli ett socialt freak för att jag inte har koll på alla mina vänner och bekantas (redigerade och photoshoppade) liv och levende. Eller kommer jag bli den *första en rad av människor som släpper taget om fb-appen och vågar sig ut i världen, HELT OSTATUSUPPDATERAD!

Hur har du det? Är du fb-fri? Eller är du som jag, som gillar att skryta/klaga på fejjan om livets alla små och stora händelser? Och finns det nån därute som är som jag men likt mig tröttat på att leva med Facebook?

Ska vi våga sluta ihop?


*knappast är jag den första men det lät dramatisk och bra.

6 kommentarer:

Susanna sa...

"Vem bryr sig???" tänker jag ofta när jag läser om att någon ska jobba, sova, har jobbat, har sovit OSV OSV. Därför är jag själv ganska försiktig med mina egna statusuppdateringar. (Tycker jag alltså, lovar att flera av mina fb-vänner tycker jag är sviiiintråkig, hehe).
Samtidigt är det kul att se vad folk har för sig, iaf de som gör annat än att sova och jobba :)

Länkar däremot delar jag gärna med mig av, och klickar ofta på andras.

anagoesbananas. sa...

Jag har klickat i att jag inte vill ha vissa personers status-uppdateringar just av den orsaken att jag inte orkar med deras tjat eller så vidare.. men ändå vill kunna maila eller skriva till dom om det är någonting och det går bättre. Sen kollar jag aldrig på någons profilsida längre heller. Jag håller mig till min sida och så vidare, spelar bara ett spel där på boken - därför jag inte vill avsluta något konto. Just nu. Men det är ändå konstigt.. att den här diskussionen alltid är så aktuell.. om facebook.

Joanna sa...

jag blev ärligt talat lite förvånad första gången jag hörde om hur folk målade upp rosenröda liv genom sina statusar.

jag har alltid sett min statusuppdatering som en chans att få ut lite vardagsfrustration och på så sätt även lite respons som kan lätta ilskan.

men det är en bra handling du gör, tiden kan vi använda till så himla mkt annat, mitt hem skulle exempelvis vara skinande rent och välorganiserat, och min kropp vara i bra trim av alla promenader jag tagit, och jag själv skulle vara allmänbildad av alla dokumentärer jag lyssnade på på dessa promenader.
men istället ligger jag i soffan och internetar (orkar inte ens sitta i stolen framför den större och mkt bättre imacen, där hör du hur hemskt förslöad jag är).

Cecilia sa...

För mig är inte FB ett ställe där man skryter eller klagar. Eller lägger upp förskönade bilder. För mig är FB ett ställe där jag "umgås" med mina vänner, som bor långt borta, eller liksom jag inte har tid att träffas, att prata i telefon för att man nattar ett barn osv
På FB kan vi skoja. Larva oss. På FB kan jag få snabba svar när jag undrar något, få tillgång till roliga länkar, stämma träff.
Jag har alldeles för roligt på FB för att vilja lämna det.

Men jag förstår att för dig har det varit annat. Att det även uppstått konflikter. Det är inte bra. Så jag önskar dig lycka till med ditt nya FB-fria liv.

Sophie sa...

meeen ååååå..! jag svarade på denna kommentar för längesen men ser att det bara försvunnit!
kort och gott;
susanna; jag läser oxå andras nuförtiden, men inte 154 ggr om dagen som innan. nu kanske 1-3 ggr/dag. känns lagom!
annabanan: jag tror den kommer bli ännu hetare framöver! man kan anävnda fb på ett bra sätt och sen ett mindre bra sätt...
joanna; dina fbstatusuppdateringar är anledningen till att jag fortfarande kollar in fb. DE ÄR BÄST. nu är så träffsäker och rolig. du borde TWITTRA! kram!
cecilia; ditt sätt att använda fb tycker jag låter jättebra! och till viss del anv'nder jag det på samma sätt. men det finns en baksida som jag inte gillar. dessutom kan det bli missförstånd i text... som mellan oss en gång! för det är nog mer missförstånd än konflikter på fb för mig, men jobbigt ändå. jag ska berätta när vi ses vad som hänt nu och varför jag reagerat som jag gjort. kram

I sa...

Även jag har tagit bort appen. Och blogg-appen. Från och med nuy ska jag enbart kolla fb och skriva blogginlägg när jag sitter vid datorn är tanken. Och det gör jag inte så ofta.

Borde även ta bort wordfeud-appen men den är så bra under nattmatningarna.