fredag 26 augusti 2011

Avslag...

Jag fick avslag på min ansökan om utökad tid för E på förskolan. Det gör mig både arg och ledsen. När jag hämtade E idag så ville hon inte gå hem. Det är självklart bra, eftersom det måste betyda att hon trivs på sitt dagis. Men det känns också lite surt. Att bara för att hon fått ett syskon så får hon inte vara på förskolan så mycket som både hon och jag skulle vilja.

Jag pratade min BVC Anna igår. Hon frågade hur jag mår nu, eftersom jag mådde ganska dåligt i våras. Jag sa att jag mår bättre, med att jag redan känner hur jag bävar inför hösten men stressen av hämtning och lämning. Hur jag känner att jag inte har tid med H, hur dagarna bara går ut på att passa Es dagistider.

Jag är medveten om att vi har det 'bra' här i Stockholm med våra 6 timmar per dag, och jag kommer säkert reta en del föräldrar för att jag säger detta, men jag tycker inte det är räcker. Jag vill kunna välja hur länge min dotter ska vara på förskolan av flera anledning;
1) Hon trivs och mår bra och när jag kommer kl 15 har hon just vaknat och börjat leka och vill absolut inte gå hem. Ev kan man be att få lämna henne en timme senare, dvs kl 10, men det skulle göra fm väldigt lång hemma och vissa dagar orkar man inte det med en liten bebis som kräver väldigt mcyket uppmärksamhet. Hon skulle lätt kunna vara 1-2 timmar längre per dag på förskolan.
2) Jag mår bättre om jag kan ha det lugnare om dagarna med H. Att vara hemma med en bebis kallas för 'föräldraledighet' men nån ledighet är det verkligen inte. Jag skulle vilja påstå att det ibland är mer jobb att vara hemma med barn än att jobba. På jobbet får du både lunchrast OCH DU FÅR GÅ PÅ TOA IFRED. Sen är detta säker olika beroende på hur bebisen är, men har man en gnällig och mammig bebis som sover lätt och dåligt är det riktigt jobbigt vissa dagar.
Och så ett par mer allmänna anledningar;
3) Storasyskonet kan känna det som det 'straffas' (använder den termen men det är kanske lite stark) när det inte får vara med sina kompisar och istället måste spendera efm med en stressade nybliven tvåbarnsmamma med en krävande bebis på armen som inte på långa vägar kan ge det stora barnet den stimulans det behöver.
4) Den som inte är föräldraledig kan inte hjälpa till att hämta och lämna om de jobbar heltid, eftersom tiderna är så sena resp. tidiga på dagen. Det medför en ganska ojämn fördelning av barnansvaret.

Nu VET jag att alla inte håller med mig, men så här känner jag. Du kanske känner annorlunda, det får stå för dig.

Och ja, jag ska försöka ansöka igen. Det måste lösa sig på nåt sätt.

13 kommentarer:

I sa...

Jag håller med dig helt och hållet. När vi bodde i stan var det sjukt meckigt med de där bestämda tiderna som storebror skulle vara på dagis. Det är ju inte som att småsyskonen vet om de där tiderna och anpassar sig efter dem.

Där jag bor nu får man visserligen gå 5 timmar mindre i veckan (25 timmar) men man har större valfrihet med de timmarna. Nu går storebror 8-2 fyra dagar i veckan och är hemma fredagar. Eftersom han vaknar tidigt passar det oss så mycket bättre att börja 8 och då kan även den som jobbar lämna ibland.

Ansök igen och hang in there. Du kämpar på jättebra och vi är många som läser och kämpar med dig i tanken.

Kram

I sa...

Och storebror skulle lätt kunna vara längre dagar. Han vill inte heller gå hem när jag kommer.

Anneli sa...

Jag tänker att jag har svårt att tycka särskilt mycket om antal timmar. 30 timmar känns okej i min värld, men jag har å andra sidan inte varit hemma med en bebis och behövt passa tider. Men det minsta man kan begära är väl att få anpassa tiderna så att den ena föräldern antingen kan lämna eller hämta på väg till/från jobbet? Det tycker jag borde vara självklart.

Hoppas det löser sig så att ni kan få lite mer flyt i vardagsstressen. Kram!

Caroline sa...

Jag tycker att det är många timmar, inte fler än jag hade önskat att jag själv jobbade och därmed hade mitt barn på förskola. 75 %!

Men om du inte tycker att tiderna passar er, kan du inte då börja där? Lämna senare eller tidigare och hämta motsvarande? Fröknarna kanske går att förhandla med? 8-14 eller 10-16 kanske passar bättre med andra förälderns hämt- och lämnmöjligheter?

Här har storebror fått vara hemma mycket sedan lillebror kom. Skolan är 8-13 och han har inte rätt till fritids eftersom någon i hushållet är föräldraledig.

Sara sa...

Jag håller med dig! Det handlar inte om att jag skulle vilja ha storasyster på förskolan 7-17, men just tvånget med 9-15 skapar stress. Och svårigheten i att förklara för ett barn att vi inte FÅR gå dit tidigare/hem senare... Som förskollärare tycker jag också att det är märkligt. I nya läroplanen trycker man mycket på lärande och vikten av alla barns rätt att få chansen att utvecklas (dvs man försöker visa hur viktig förskolan är för barnen), att då begränsa antalet timmar barnet får vara där bara för att denne råkar fått ett småsyskon skapar en motsättning, tycker jag. Hade varit DÖDEN att bo i en kommun med ännu större begränsning, tänker jag. Hoppas det löser sig för er på nåt vis!

memilla sa...

Ja, där har alla sina referenser och ingen har väl rätt och fel. Jag vet att här är det bara 3 timmar/dag som gäller och det är ju knappt lönt. Barnen får inte vara med och äta lunch utan ska hämtas kl 11... 8-11 är det som gäller...(ja, så var det i alla fall sist jag hörde något...min går i lågstadiet nu).
Hoppas det löser sig för dig så att det känns bra!

Anonym sa...

Jag håller också med. Men 6 timmar om dagen är ju himla mycket jämfört med de 15 timmar i veckan som man får här i Göteborg..

Anonym sa...

Jag var bara tvungen att återknyta till detta i min blogg. Kolla!

Anonym sa...

Men inte kan man väl säga att barn till föräldralediga rent generellt ska ha samma rätt till förskola som barn till arbetande föräldrar? En förskoleplats är trots allt en kostnad för samhället. Självklart ska dock möjligheten finnas att söka dispens om särskilda skäl föreligger, men bör bara beviljas om barnet bevisligen mår bättre av att vara i förskolan än hemma med föräldern.

Om ni ändå har sex timmars förskola per dag finns ju trots allt möjlighet att påverka tiderna en del så de passar er familj bättre. Även om ni väljer att lämna en timmer senare eller hämta en timme tidigare så får ju barnet tillbringa en ganska stor del av dagen på förskolan.

/ Anna

I sa...

Om man får välja ja. På förra förskolan var det 9-15 som gällde. Inte 8-14. Inte 10-16. Möjligtvis kortare tider men det var vi inte intresserade av.

Anonym sa...

Ett tips: Skynda dig och skriv in dig på en heltidskurs på distans på något universitet (de börjar ju v 35 men de som är helt utan träffar har ju plats!)! Då har du rätt till förskola till äldre barnet på heltid! FK bryr sig inte så länge du inte lämnar ditt barn till ngn annan och tar du inte studielån finns inga krav på att du måste klara poängen!

Sophie sa...

va roligt med så många reaktioner, kul att höra vad ni tycker, även ni som inte tycker som jag.

jag var kanske inte tillräckligt tydlig med att jag förmodligen får ändra tiderna så att det passar oss bättre (typ 10-16).

och för att inte gå in på detalj, eftersom jag tyckte att jag sa det jag ville i inlägget, vill jag bara förtydliga att jag tycker som Sara; det handlar inte om att jag vill ha min dotter på förskolan 07-17, som en del verkar tro. Jag vill ha lite mer flexiblitet.

Och en sista sak, JO. Jag anser att en föräldraledig borde få ha sitt barn på förskola lika mycket som den som arbetar. (Varför anses en föräldraledig vara så förbannat 'ledig'.) Och det retar väl skiten ur en del. So be it.

Anonym sa...

Det är jobbigt att bli två barns förälder. Man hinner inte det man hann med första barnet, det blir inte samma. Det är tufft. Tidigare fick man inte som föräldraledig lämna sitt barn på förskolan alls. Nu får man det, för att det redan inskolade barnet inte ska behöva tappa den sociala biten med kompisar osv. Så det är för barnets skull man får lämna, inte för förälderns. Om förälder inte kan ta hand om sina barn och behöver lämna dem mer behöver man ett läkarintyg, som visar att man på något sätt är sjuk/oförmögen att ta hand om sitt ena barn. Om du inte är sjuk på något sätt, är det bara att bita ihop. Det är tufft att ha två barn, jättetufft. Och det är tufft att vara mamma, men så är det. Nu vet inte jag allt omdinbakgrund och har inte läst hela din blogg, så nu pratar jag inte om dig. Men jag har träffat andra mammor som vill gå på babysim och fika med andra barnet och bara vill bli av med sitt stora barn. Det tycker jag känns väldigt bortskämt och barnsligt. Barnen blir stora fort och behöver vara med sina föräldrar. För barn i förskoleåldern är föräldrarna viktigast, inte förskolan! /Jessica