torsdag 1 september 2011

Det här med att blogga om sin ångest

Ida kom med ett förslag. Att jag under en veckas tid skulle enbart blogga om positiva saker. För att lixom vända en nedåtgående sprial. Men faktum är att jag vände redan igår.

Jag har upptäckt en grej. Om jag mår skit går jag och drar mig för att blogga om det, ens yttra till en levande människa. Men när jag väl gör det, då är det som att något händer. Plötsligt är saker inte så mörka och jobbiga längre, utan det börjar lixom ljusna nånstans. Det är konstigt. Om det är era kommentarer eller bara det faktum att det är 'officiellt', det vet jag inte. Kanske en kombo av de två. Kanske behöver jag bara lite medlidande för att orka vända båten? För idag känns saker bättre. Redan igår efm när jag skrev detta inlägg kändes det bättre.

Jag kommer inte sluta blogga om de jobbiga dagarna, för jag tror att vi alla mår bättre om vi känner att vi inte är så ensamma om att ha det jobbigt ibland. Jag mår bättre, och jag inbillar mig att du som läser är här delvis pga att du är lite som jag ibland, eller iaf känner som jag ibland.

Men just nu lyder jag Idas råd och undviker depp-inlägget ett tag. Tror att jag skulle ha gjort det ända, men det känns bra att ha en mål. Positiva inlägg BARA i en vecka. Så får vi se...


7 kommentarer:

AnnaBanana sa...

Personligen måste jag säga att jag tycker det är tråkigt att du bara ska blogga "positivt" i en vecka. Det finns redan så många rosafluffiga bloggar och din blogg är en av de få ärliga bloggarna som vågar skriva om jobbiga grejer. Jag kommer sakna dina "bittra" inlägg.

Mvh
En annan bitter bloggare

I sa...

Jag med. Jag tror att det är viktigt att skriva om hur det kan vara och kännas.

Sophie sa...

skönt att höra ladys, bitterheten kommer inte försvinna, jag lovar!

Ida sa...

Nej rosafluffigt skulle kännas fel här. Jag vill ju inte att du ändrar på dig. Men just att du säger "hos mig" att du är lycklig egentligen. Som läsare förstår man ju inte det. Jag tror ju att du mår så dåligt som det låter. Och så funderar jag på det och lider med dig. Därför tänkte jag att det kanske var värt ett försök, om man bloggar om det som gått bra istället för det som gått dåligt så kanske man mår bättre och ser ljusare på tillvaron. Men det är ju säkert som du säger, att bloggen är andhålet där skiten åker ut och så känns det bättre sen. För när jag träffat dig irl är du ju glad och positiv. Jag såg på min blogg att jag beskrivit dig som "så energifylld att hon blir suddig på bild" haha :D KRAM till dig!

Unknown sa...

haha "så energifylld att hon blir suddig på bild" vilken komplimang!

kram!

Anonym sa...

klart att det är bra att tänka positivt, men man behöver vädra ut det mörka också. så dela på! :)

Sophie sa...

killmamma; ja, lite av varje är nog en bra grej!