måndag 19 oktober 2009

Ett ytligt event?

Stina skrev:

Eftersom de flesta bloggare skriver om kläder och utseende är väl blogawards dömt att bli ett ytligt event.


Jag svarade:

Men varför ses intresset för kläder och utseende som något så förbannat negativt hela tiden? Jag uttrycker min kreativitet genom mina kläder så som andra använder tavelduk, lera eller en gitarr. Ytligt? Jag tycker att mitt intresse är långt ifrån ytligt. Men visst, de flesta bloggar som har många läsare och vinner priser är såna som uppmuntarar köphets och smalideal, men vi är inte alla såna och bör inte straffas med dessa fördomarna.

...

Ja. Stina har delvis rätt. Blogawards är superytlig och uppmärksammar fel sorts bloggar om du frågar mig, men det är ingen som gör eftersom galan är anordnad av Veckoreyvn som helt klart riktar sig till en annan målgrupp än 30+ kvinnor med småbarn, en garderob full med secondhandklänningar och som inte vet hur man använder foundation. Jag försvarar dock min rätt att älska kläder utan att behöva kallas ytlig. Och om jag ska fortsätta klanka ner på VR så måste jag i sånt fall göra bättre själv. Jag skulle vilja starta en ny bloggala, som hyllar en annan sorts bloggar. VR får gärna behålla sin galan, för sin läsarkrets, men vill inte vi andra ha en som passar de som inte är 12-23 och vill se ut som Elin Kling?


8 kommentarer:

cruella sa...

Jag har svårt att se varför bloggtävlingar behövs.

Anonymous sa...

Men, de flesta bloggar handlar inte om kläder och smink, men det är de bloggar som får störst massmedialt utrymme. Kanske för att det är så lätt och politiskt korrekt att kritisera modebloggar. Antagligen för att målgruppen är unga kvinnor.
Är de mindre ytligt med en renodlad sportblogg? Nej, men de bloggarna riktar sig till en annan målgrupp och det är män. Och det män gör och gillar är väl aldrig ytligt, eller...? För det är inte PK att tycka att VM i fotboll är oviktigt, men det är legitimt att tycka att läppglans är ytligt. Anses David Beckham vara ytligt? Nej. Anses hans hustru Victoria Beckham vara ytlig? Ja.

Det här med bloggar börjar bli en fråga om jämstäldhet. Kvinnliga bloggar klassas per automatik som ytliga, det är enligt mig inte ok. Sen att vissa unga kvinnor som bloggar om mode är ouppfostrade, oförskämda, snorkiga och diviga, väger för lite, är för långa, för blonda, för märkesfixerade, står för 'fel' ideal är en helt annan sak. De kanske blir trevligare med åren.

Det är alldeles för enkelt att dra alla över en kam, visst finns det ytliga modebloggar men det finns också modebloggar med substans och finess, kolla in den här t ex http://thedoorinmywardrobe.com/

Jag följer sjukt många bloggar och det är det är endast tre av dem som handlar mestadels om mode.
Din blogg är en sympatisk mix av allt möjligt och kläder också så klart. Det är därför jag gillar att läsa den och skicka in kommentarer ibland.
Jag håller med dig om att det inte är något ytligt att gilla kläder och mode. Va fan, alla vill väl känna sig fina. Det finns väl ingen som på morgonen försöker göra sig så ful som möjligt, eller gör det det? Som tittar sig i spegeln och tänker - fan vad va ful jag är i håret, va bra!

Så fortsätt som du gör med din blogg. Det är därför jag (och alla andra) gillar att läsa den
/Annika

Charlotta sa...

Jag blir helt fascinerad av bloggawards och alla skilda åsikter. Det borde finnas en plats för alla! Alla är ju rätt härliga på sitt sätt. Jag tycker det är så tråkigt när man läser om stroppighet och "jag är bättre än du-attityd". Fast man får tänka på att det i många fall handlar om väldigt unga tjejer som säkert är rätt osäkra. Personligen kan jag beundra dessa 15-åringar som vågar blogga, lägga ut bilder på sej själv och står för det. När jag var 15 skulle jag ha varit alldeles för rädd för det. Fatta att vara "amandavardet" i den åldern! Hur klarar man den uppmärksamheten och i hennes fall, det negativa? Det är så mycket dömande i den åldern. Oj, nu kom jag helt ifrån ämnet. Men det är nog mycket som du säjer också. Det är Veckorevyn som anordnar blogawards och de ser ju naturligtvis till sin målgrupp. Nä, usch, oj, svammel... Du var jättefin iaf och jag är helt säker på att du ger många unga tjejer inspiratation!

Miah sa...

Bra skrivet!!!

jessica sa...

jag förstår inte stinas kommentar. varför är en bloggala dömd att bli ytlig bara för att det kommer människor som har ett intresse för kläder, lite smink och så?

mitt intresse för allt det där gör inte mig ytlig. för mig handlar det mer om ett beteende. mitt intresse innebär inte per automatik att jag skulle gå runt och vara högfärdig och se ned på andra.

alma, du har så rätt i att starta en egen gala. jag, plus många fler, skulle tycka att det är en toppenidé!

stor kram!

Maria sa...

Hej!
Den som gillar kläder och mode behöver inte alls vara ytlig. Eller egentligen så är väl ingen det egentligen. Alla människor har ju sina djup. Men alla visar dem inte på sin blogg.
Däremot tycker jag att bloggar som bara handlar om dagens outfit är ointressanta. Men bloggar som varvar personliga kläder med annat är intressanta. Men ibland så blir kanske de där mest kända lite "same same". Fast det har jag inte rätt att skriva eftersom jag inte ens läst en mening eller alls tittat in på endel av de bloggarna .
Det som är tråkigt är de som man förstår bara skriver saker för att provocera, utan att ha en grund. Då blir det lite platt.

Ja, starta en egen bloggala. Då kanske jag inte skulle känna mig alldeles vilse i pannkakan =)
Det är väl det att om jag gick på VR:s gala så skulle jag känna mig som mamma eller ännu värre mormor till endel (men riktigt så gammal är jag inte förstås)

Nu till hyll och färgfrågor...
Hyllan är från EM och var först i ek. Slipade den inte, målade bara på med blank gul färg. Rann lite på endel ställen så vill man ha det perfekt är det nog bäst att lämna in till ett sprutmåleri. Men å andra sidan så syns det ju inte när man fyller hyllan med prylar.

OJ, nu skrev jag visst en "uppsats" här på kvällskvisten. Dax att hoppa i säng, jag håller på att trilla av stolen!

Jessika sa...

Heja! Har någon gång tittat in på dessa bloggar, kissie, foki och allt vad de nu heter för att se vad de egentligen är för nåt. De ger mig ont i magen, en känsla av att något har blivit så fel... Och tanken på att det finns en hel drös av unga tjejer som följer dessa bloggar. Det känns en smula tragiskt. Men aldrig är väl livet så ytligt som när man är tonåring.
Fram för en ny gala!

Stina sa...

Jag borde ha skrivit "mode och trender" istället för kläder. Det var det jag menade. De flesta bloggare skriver om mode och trender och vad man ska ha på sig och hur man ska se ut. Det här med "ska", att vara tvungen, det finner jag ytligt.. Att vara intresserad av kläder, som en konstform, är något helt annat. Det är kreativt och det älskar jag.