söndag 10 juli 2011

Torpdrömmen

(lånade bilden härifrån)


Jag har det bra. Väldigt bra. Många sommarställen att åka till och ha det fint. Men även jag drömmer om ett eget sommarställe. Ett som jag kan välja gardiner i vilket mönster jag vill. Hitta trasmattor på loppis och lägga på golvet, precis vart jag vill (ja, Johan kan väl få tycka ett å annat han med). Ställa in min bruna 70tals muggar i skåpen, de där som egentligen är för små att dricka ur, men som jag inte förmår mig att sälja/sänka bort, eftersom de skulle passa så bra på landet. Jag drömmer om soliga eftermiddagar på knä i vildvuxen rabatt, medan barnen leker med vattenslangen. Kvällar i hängmattan med en tidning, frukost på trappen under en stor stolt ek, bad från en brygga som badar i kvällssol. Jag har allt det där, bara det att det är inte mitt hus. Det är min fasters.

Jag kan åka till Skåne och njuta av grillad mat i solnedgången, milsvida badstränder så vackra att det skär i en, insjöar fulla med näckrosor, mängder av loppisar och mysiga fik. Hos min mamma och hennes man, eller min pappa och hans fru. Men det är inte mitt.

Jag vet. Jag kan inte klaga. Jag har det fantastisk (vi har ju Johans familjs hus i Sundsvall oxå). Men det är nåt alldeles extra med ett eget litet hus. En egen liten dröm.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen mig i det du skriver, min makes familj äger ett underbart sommarhus vid havet och det är hur vackert som helst. Ligger inte långt härifrån, men kruxet är att min svärmor bor där hela sommaren och det gör att platsen och stället inte är riktigt så underbart. Vi bodde själv i huset en månad förra hösten och tala om vad stället växte och mina drömmar om ett hus vid havet startade.

Förresten måste bara säga att jag verkligen älskar din blogg, du skriver det jag tänker. Är själv just nu hemma med en nyss fylld 2 åring och en åtta månaders och vissa dagar är det lite av kaos här hemma och andra så är det bara kärlek. Tack för att du är ärlig.

/ Lena

Yevonde sa...

åh gud jag med! Längtar! jag tänker fortsätta bo i hyresrätt och lägga pengarna på ett torp nånstans. Och det ska se ut i stil med det där! Gammal trädgård där det kan hänga en gunga. Trasmattor och plommonträd. Längta! Jag har itne ens någon släkting med sommarställe... Fast även om jag ahde det skulle jag längta ändå.

Sophie sa...

lena och Y: jag hoppas alla våras drömmar går i uppfyllelse..! och lena, tack för dina ord om min blogg, jag blev så glad att jag hoppade gatan fram när jag läste det. tack!