tisdag 6 januari 2009

Om oss (eller om mig)

Jag hade inte tänkt göra någon krönika över det gånga året, men nu verkar det som om mina fingrar styr och något liknande skrivs ner.

Egoanalys:
Jag var både modig och feg i år, men det är inget nytt för den som känner mig. Mitt största problem är att det är så mycket jag vill göra, men ärshlet ofta sitter fast i vagnen.

Man ska vara posetiv och tänka på alla bra saker och människor som finns på våran jord.
Så jag börjar med det:
-Partymannen
-Mina nära vänner
-Mina nya vänner
-De få, men starka, härliga bloggerskor som hyllar människan, man som kvinna, för den hon är och inte den hon 'borde vara'.
-Mina läsare
-Mina älskade katter
-Bubblet i magen (eller livmodern för att vara exakt)

Sen är det en massa folk och saker som jag tycker mindre bra, alla från det lilla på hemmaplan, till det stora på bortaplan. Blondinbella och Linda Norrman-Skugge (det skär i mig, hon var min idol på slutet av 90-talet) är två exempel. Folk hyllar och hurrar, och jag försöker förstå, men för mig är dessa personers sätt och åsikter ingenting som jag vill att min dotter ska lära sig. Män som Mikael Persbrant älskas av folket (WHY???) och de stora designerhusen vägrar ta sitt ansvar och bredda synen på modellsnygg en uns över storlek 0. Sofi på Aftonbladet och hennes likasinnade talar fortfarande om för oss vad vi 'ska bära i vår' för att vara HET, SEXIG, SNYGG, INNE. 'Viktigt att alla tycker man är RÄTT, så ingen tittar SNETT!' Vi blir inte mer medvetna och slutar ÖSA julklappar över varann, vi som redan har så mycket! Nej, nej, även i lågkonjuktur tar vi mer krediter, jobbar hårdare och senare, bara så att vi kan ÖSA PRYLAR över varann. Har vi glömt bort hur man visar kärlek utan konsumtion? Har vi glömt bort att miljontalsbarn världen över varken får födelsedagspresenter eller julklapps-advetskalendern (vad är det för jävla påhitt att ge barnen en present varje dag fram till den 24 för att sen ösa på ett gäng till!?!)? Vi pratar om ekologiskt tänkande, pratar, pratar, pratar, men vad gör vi? Hur ekologisk är medelsvensson egentligen? Det är fortfarande rika män som styr världen. Olja är viktigare än rent vatten, krig och pengar är viktigare än fred och liv. Har världen blivit en bättre eller en sämre plats uner 2008? Jag vet i fan.

Jag är ingen perfekt människa, jag har inte svaren på alla problem vi stöter på i världen. Jag är en liten, ibland väldigt feg, människa, som önskar att alla bara kunde ta och lugna ner sig. Hela världen. Känner efter, tänka efter. Uppenbarligen en ganska naiv människa oxå.

Nu ska jag ta med min kamera och försöka fånga något av allt det vackra där ute. Frost, folk som promenerar, hundar, träd och allt det andra. För när allt kommer omkring finns det mer vackert än fult här i världen. Och det fula finns i oss och går att jobba bort. Om man vill.

1 kommentar:

Frida sa...

Hej!
Jag har, efter ett litet brejk, börjat blogga o läsa andras bloggar igen. Och vad ser jag: du har fått en bulle i ugnen! Det ska bli kul att följa ditt liv framöver!