torsdag 13 december 2012

Det som förföljer en...

Clara skrev igår om hur cancer förföljer henne varje dag i henne liv sedan hennes mamma drabbades och dog av det. Jag började tänka på vad som förföljer mig.

Det som påverkat mitt självförtroende mycket är det som hände mig i högstadiet. Jag bytte skola i 7:an och kom inte in i min nya klass. Jag fick inga kompisar och under en period var jag mobbad av en grupp tjejer. Mina värsta minnen från den här tiden var hur jag åt lunch själv varje dag och satt och gömde mig i ett fönster någonstans i skolan på rasterna för att ingen skulle se hur ensam jag var.

Jag får fortfarande få ont i magen av tanken på det.

Efter ett år ungefär blev jag tillslut kompis med några i klassen och hade sen ett litet kompisgäng resten av högstadiet. Men sånt här sätter djupa, djupa spår. Jag har sedan dess alltid sett mig själv som en tönt som ingen vill vara kompis med. Och under perioder i mitt har det inte spelat någon roll hur många kompisar jag haft, jag har känt mig lika ensam och värdelös som jag kände mig då.

Under min terapi jobbade vi en del med den här perioden och mycket handlade om att inse ett enkelt och sorgligt faktum. Att det inte var hennes fel. Det var inte mitt fel. Jag hade inte gjort något fel, det är inget fel på mig. Jag är inte helt färdig med bearbetningen av detta, jag vet inte om jag nånsin kommer bli det. Men jag jobbar på det. Dagligen.

Det värsta är att det som hände mig är en 'mild' variant av mobbning. Många barn får utstå slag och psyskisk misshandel från sina jämnåriga år efter år. Jag hoppas en dag kunna jobba med att hjälpa till att stoppa mobbning. På något sätt. Därför vill jag denna jul stödja Friends som jobbar med skolor och ungdomar för att stoppa mobbning. Ingen unge ska behöva vara rädd för att gå till skolan. Ingen unge ska behöva gömma sig på rasten. Ingen unge ska behöva äta lunch ensam vid ett tomt bord.

Ett sätt att stödja Friends arbete är att handla från deras webbshop. Här är mina bästa fynd. Vilka jag ska köpa avslöjar jag inte eftersom nån som läser kanske ska få nåt på julafton :)



Glad Lucia till er.

Inga kommentarer: