fredag 30 december 2011

Året 2011 - en årskröninka av (ganska) kort sort

Året började med att jag somnade. Eftersom jag hade fått bihåleinflammation på nyårskvällen. Jag var förkyld (vilket jag blev på julafton) och fortsatte vara det efter penicillinkuren som efter låååång tid fick bort bihåleinflammationen (men inte innan det hunnit bli en liten öroninflammation oxå!). Ja, jag var fortfarande förkyld när Helge föddes den 23 mars och hostade så mycket på nätterna på BB att jag fick be om hostmedicin eftersom mitt bröst hoppade ur munnen på den lilla bebisen som kommit till världen. Förlossningen var förövrigt det häftigaste och mest omvälvande detta år!
Jag bytte bloggnamn i Januari efter 5 1/2 år som whatalmawears. I maj flyttade jag hela bloggen oxå till nya namnet wawavoom. Ibland har jag ångrat det, men för det mesta gör detsamma. Men det var nog nödvändigt med en nystart just då.

Vi bestämde att Elsie skulle byta dagis på våren. Lite ångest att rycka upp henne men nu känns det bra.
 
Helges första två månader var riktigt fina. Det är klart att det var upp och ner, som att komma in i dagisrutinerna och tokamma hela dagar ibland, få honom att sova osv. På det hela var det ganska bra. Men omkring hans tvåmånaders dag började jag sjunka ner i en enorm trötthet och det blev bara tyngre och tyngre. Efter en fin sommar med Skåneresa och Ludvikavecka, midsommar på Gåsö och många sköna dagar med häng på stranden nere vid Tanto flyttade vi in hos min pappa eftersom vårat badrum skulle (tvångs-)renoveras. Det var under veckorna hos min pappa som jag insåg hur dåligt jag mådde (Det hade ingenting med att vi bodde där att göra, det var riktigt mysigt och skönt och roligt. Massor av avlastning och trevligt sällskap tyckte alla i familjen.). Jag tog tag i det (och jag kommer nog snart att berätta om detta i ett eget inlägg) och lyckades vända mörkret mot något som liknar ljuset. Jag jobbar fortfarande med detta och kommer nog göra det för resten av mitt liv.

Jag började i samma veva att äta sundare och gick ned några av de där okynnesätande-kilo. Det borde inte spela någon roll, men det gjorde det.

I slutet av september fick vi äntligen flytta hem. H hade hunnit bli stora bebisen, hela 6 månader. Härifrån hade jag en mycket fin tid. H började bli lite mer 'självständig' dvs han började tycka att det var kul att leka själv, eller med E. Och snart kunde han sitta, STORT! Vi fick fina badrummet, tvättmaskinen och alla var glada. H och jag började på babysim och lyckades gå på hälften av de ordinarie (de andra får vi ta igen senare). En gång var Peter Jihde och hans dotter med. Han har nu fått se mina håriga ben (Grattis-kort skickad till TV4). E började på nya dagis och trivdes från första dagen. Fin höst.

Den 20 november fick vi vattenläckan. Till en början var vi positiva, men den 8:de december fick vi veta att skadan var större än vi trott och att vi skulle vara tvungna att lämna lägenheten under en lång tid. Sen dess har jag mått väldigt dåligt till och från. Eftersom jag har svårt att hantera motgångar har jag haft lite svårt att hantera det. Men sen en vecka tillbaka har jag kunnat se det positiva och nu känns det helt ok. Nästan lite spännande!

Nyårsafton ska spenderas hemma hos min mamma med hennes man och min lilla lillebror (15 år) samt ett gäng av vänner till dem. Det ska bli trevligt.

Summan av året 2011.
Det var mycket blandade känslor. Att få Helge var en stor lycka och han har fått oss alla att skratta sen han kom till oss. Han ger oss så enormt mycket kärlek. Syskonrelationen mellan honom och E är det vackraste jag sett. Johan och jag har kämpat oss igenom många tunga perioder. Och haft många, många fina stunder därimellan. Jag älskar honom lika mycket idag som för ett år sen. Eller nä. Mer.

Vad önskar jag av 2012?
Jag önskar oss lugn och ro. Jag vet att vi måste flytta i januari, men jag hoppas att det efter det kommer en lugn och skön period. Gärna en lååååååång sådan. En annan sak, en mycket viktigt sak, är att jag önskar och hoppas att jag kommer in på min utbildning. Det betyder så mycket, både för mig personligen och för oss som familj.

Vad är det viktigaste jag har lärt mig 2011?
Att vara tacksam. Och att det går att laga ett trasigt inre.


Senare: Surfade runt en stund och hamnade hos niotillfem-sandra. Läste ett inlägg om 2011. Jävlar vilket effektivt år. Tror aldrig jag gjort så mycket roligt på ett år som hon. (OBS DET ÄR SÅKLART ROLIGT ATT FÖDA BARN!!) Ger mig lite av den ångest som jag gör att jag ibland måste ha bloggläsningsförbud. Nä. Jag är inte redo att läsa henne blogg. Lite för mycket avundsjuka bubblar upp...

2 kommentarer:

Anonym sa...

hoppas att 2012 blir ett fantastiskt år för dig, familjen och ugglalalas!

Sophie sa...

tack detsamma!!